DVD: Best Of Moviepower 7

De film Monster behoeft eigenlijk geen verdere introductie en is al eerder uitvoerig besproken door detulp050. De film is gebaseerd op het verhaal van Aileen Wournos, die in 2002 ter dood is veroordeeld wegens de moord op zeven mannen. Volgens haar allen gepleegd uit noodweer en de film laat dan ook vooral de aanloop naar deze moorden zien. Ondanks dat Charlize Theron voor deze rol een Oscar, Golden Globe én een Gouden Beer kreeg, komt ze toch niet helemaal natuurlijk over. Natuurlijk is het nog steeds een formidabele prestatie en de film staat als een huis. Je voelt je helemaal verbonden met Aileen en haar kloteleven, je begrijpt haar voor een groot deel zelfs. Dat laat je uiteindelijk achter met een dubieus gevoel, gezien ze nog steeds wel een moordenares is. Deze film doet echt wat met je. Indrukwekkend.

Imagining Argentina is een heel ander type film met Antonio Banderas en Emma Thompson. De film speelt zich af ten tijde van het beruchte militaire dictatoriale bewind, een tijd waarin veel tegenstanders "verdwenen". Zo ook Antonio's vrouw, die iets te veel kritiek uitte. Antonio blijkt bij zijn zoektocht te kunnen zien wat er met vermisten is gebeurd, een soort Sixth Sense idee. Helaas werkt zijn gave niet bij zijn eigen vrouw... Het had een zware film kunen worden, meer documentaire dan speelfilm. Dat is gelukkig niet gebeurd, de film blijft zijn, zij het trage, snelheid behouden. Simpelweg een mooie,relatief ingetogen film, geschoten tegen een historische achtergrond. Vol mensen met hetzelfde Spaans-Engelse gebrabbel als Antonio, tot vervelens aan toe. Ik liet al eerder de naam Sixth Sense vallen, bij de liefhebbers van die film zal deze zeer zeker in de smaak vallen, maar wel een diepere indruk zal achterlaten.

Gelukkig, een vrouwenfilm ontbreekt ook niet in deze box. Alex and Emma volgt mooi de gebruikelijke opzet voor een romcom (romantische comedie). Twee tegengestelde mensen zitten met elkaar opgescheept en worden verliefd. Deze keer een schrijver (Luke Wilson)- een intellectuele dromer doet het immers altijd goed - en een stenograve (Kate Hudson). Hij heeft nog maar een kleine maand om zijn boek af te maken en uit de schulden te komen en zij gaat hem helpen bij het uittikken van het boek. Het verhaal wordt steeds meer beïnvloed door haar en hun levens gaan steeds meer lijken op het liefdesverhaal uit het boek. Helaas voor de kijker blijft de humor ver te zoeken en is deze romcom feitelijk alleen een liefdesverhaaltje. Leuk voor de echte fan, maar een echte spanning tussen de twee acteurs valt niet te ontdekken. Een gemiste kans van regisseur Rob Reiner, toch niet de minste met films als When Harry Met Sally en A Few Good Men op zijn naam.

Dan doet Moonlight Mile het toch beter. Een mooie speelfilm over het verwerken van het verlies van een dochter en geliefde. De vriendin van Joe Nast (Jake Gyllenhaal) wordt heel dramatisch doodgeschoten en hij blijft bij haar ouders Ben (Dustin Hoffman) en JoJo (Susan Sarandon) wonen, ondanks dat eigenlijk hun relatie voorbij was. Ben zwijgt daar nog even over vanwege de hele situatie, een leugentje om bestwil. De band tussen hen wordt steeds sterker, zo sterk zelfs dat het erop lijkt dat ze Ben steeds meer als hun eigen zoon gaan beschouwen. Maar als Ben een nieuwe vlam in zijn leven krijgt, zal hij hen toch over de breuk moeten vertellen. Een mooi verhaal over een emotioneel onderwerp, met drie fantastische acteurs die ook nu hun werk weer goed doen. Helaas wel een overduidelijke Hollywoodfilm, met een goed einde, maar wel eentje met mooie dillema's.

Samengevat een box die zeker de moeite waard is, al zit er dus één mindere film tussen. De titel Monster is misschien wel de trekker van deze verzamelaar, maar de rest is ook de moeite waard, al komen ze je misschien wat minder bekend voor. Top!

Label:Dutch Filmworks Releasedatum: 10 mei 2005 Waardering: