CD: Fakkelbrigade - Colucci Era

"Puur voor de liefde. Alles wat er te halen viel is al behaald." rapt de Rotterdammer Duvel op nummer 13 van Colucci Era. Deze woorden gelden voor Duvel, maar even zo goed voor zijn Zwolse gastheren van de Fakkelbrigade. De kern van deze nieuwe groep bestaat namelijk uit Rico en Sticks, die samen met producer Delic jarenlang het succesvolle Opgezwolle vormden. In die formatie zat naar eigen zeggen geen toekomst meer en getuige het tegenvallende Fakkelteit-album was het creatieve hoogtepunt ook wel gepasseerd. Genoeg reden dus om een nieuwe start te maken. Producer Delic trok erop uit voor een langdurige wereldreis, de twee rappers vonden het plezier in de muziek terug na veelvuldig samenwerken met vrienden Typhoon, James en A.R.T., met Colucci Era als resultaat.

De Opgezwolle-sound is op dit nieuwe materiaal nauwelijks terug te horen en dat is misschien maar beter ook. Vloeistof en Eigen Wereld zijn binnen de Nederlandse hiphop inmiddels uitgegroeid tot klassiekers en zijn daardoor moeilijk te evenaren. Juist door een volledig andere weg in te slaan zijn de brigadiers alle vergelijkingen met eerder materiaal voor. Met de 'Intro' en introductie-single 'Colucci' begint het album nog met een relatief vertrouwd geluid. Zonder interruptie flowen alle groepsleden om beurten vakkundig over de stuwende hiphopbeats heen. Om maar eens duidelijk te maken dat ze het rappen niet verleerd zijn. Na dit sterke begin krijgt huisproducer A.R.T. de kans om zich te onderscheiden. Zijn beats zijn kenmerkend door hun gelaagdheid en de vele elektronische invloeden. Geen enkele van de zestien nummers bestaat slechts uit een eenvoudige loop: er gebeurt altijd wel wat. Dat komt zowel tot uiting in de coupletten als tijdens de refreintjes en outro’s. Soms overspeelt de producer zijn hand. Waar de gelaagde beats voor de meeste nummers juist een meerwaarde zijn, daar lijkt A.R.T. met 'Hitte' iets teveel hebben gewild. De beat is veel te druk en komt geen moment tot rust. Ook had A.R.T. wat rustiger aan kunnen doen met de drums op rustigere nummers als 'Karavaan'.

Het spervuur van experimentele beats zorgt er voor dat de rappers constant uit worden gedaagd om onbetreden paden te betreden. Dat doen vooral Rico en Sticks met verve. Één van de hoogtepunten is dan ook Rico's solotrack 'Kostbaar'. De naar drum'n'bass flirtende beat van A.R.T. wordt door de rapper subliem onder bedwang gehouden. Ook zijn collega Sticks experimenteert er met zijn flows lustig op los. Dat lukt hem over het algemeen erg goed. Alleen zijn couplet op 'Karavaan' is minder geslaagd. Typhoon rapt op een hoog, constant niveau, alleen niet erg anders dan we van hem gewend zijn. James is duidelijk de minste rapper van het stel, maar zijn bijdrage wordt beperkt gehouden tot slechts een paar nummers.

Inhoudelijk zijn de teksten vertrouwd vermakelijk gebleven: de ene keer nodeloos informatief ("Typhoon op je festival, Sticks backstage leest de Voetbal International"), soms uiterst bizar ("Ben een monnik met een whiskey-tonic") en af en toe slechts dienend voor een lekkere flow: "Een soort van rap-Jimi Hen-de-rix.. met een beken-te-nis..". Erg pretentieus zijn de teksten in de meeste gevallen niet, wat voor een goede balans zorgt met de deinende beats. Neemt A.R.T. met zijn beats wat gas terug, op bijvoorbeeld Corazón en Groens Gras, dan worden de teksten vanzelf meer inhoudelijk. Het is goed om de Zwollenaren weer gretig te horen op een plaat die voornamelijk gevuld wordt door veelzijdige, gevarieerde nummers. Doordat er muzikaal ontzettend veel gebeurt heeft het album weliswaar wat tijd nodig om te bezinken, maar uiteindelijk valt er ook veel in de muziek te ontdekken. [i]Colucci Era is geen perfect album, maar omdat de mindere momenten meer uitzondering dan regel zijn, is het project wél meer dan geslaagd.

Label: TopNotch Releasedatum: 2009