CD: Patrick Watson - Wooden Arms

De nog onbekende Patrick Watson heeft recentelijk zijn album Wooden Arms op de markt gebracht. De kalme en vooral harmonieuze muziek zorgt samen met Watsons stem voor een aparte luisterervaring. Nieuwsgierig? Zo ja, lees dan verder. Zo nee, misschien haal ik je over om toch een luisterpoging te wagen.

De intro van ‘Fireweed’ zegt al meteen wat je van het hele album kan verwachten. Een rustige, kalme intro van een dikke minuut, waar dan pas de zang van Patrick Watson komt. Op het punt dat de zang start, heerst er een aardig sterk Radiohead-gevoel. Kalm, goede instrumentalen en een rustgevende stem. En dit is ook precies waar de rest van het album ook uit bestaat. Let wel; het wordt niet eentonig. In vele nummers zijn er zeer mooie en niet allerdaagse instrumenten gebruikt, zoals een Hammond-orgel, een pamfluit en in het nummer 'Travelling Salesman' zelfs een slag op een ijzeren plaat. Titeltrack ‘Wooden Arms’ is, zoals verwacht, ook zeer rustig. Hier heersen wel meer dan in andere tracks de snaarinstrumenten. Violen, gitaar, een harp, een piano (wat ook een slag en toetsinstrument is) en een tokkelinstrument dat ik zelf niet kan benoemen bepalen de toon van het drie minuten durende nummer.

De stem van Patrick Watson is apart. Het heeft een beetje wat weg van Thom Yorke, zoals eerder is genoemd. Een hoge stem met soms zelfs nog hogere uithalen. Het klinkt allemaal wel zuiver, maar het vergt wel enige luisterervaring om deze zang te kunnen waarderen. Dit kan toch wel een van de grotere afknappers zijn voor het publiek om de cd niet te halen. Wat wel voor iedereen storend is, is de achterkant van het cd-hoesje. De titeltracks zijn met een handschrift op de achterkant geschreven, maar echt fijn lezen is dit niet. Niet dat Watson onduidelijk schrijft, maar wel apart. Zeer goed voorbeeld is de hoofdletter M. Bij het nummer ‘Man Like You’ lijkt het net alsof er ‘Moan Like You’ staat.

De tracklist (met 'Moan' Like You)

De singer-songwriter weet wat zijn product is en wat hij er mee wilt bereiken. Een harmonieuze, gevoelige plaat is het gevolg van flink wat werk. Aanrader? Lastig om te zeggen. De stem zou een nadeel kunnen zijn, als je er niet van houdt. Voordat je Wooden Arms haalt, zou ik eerst even op MySpace of Amazon luisteren of dit echt wel jouw smaak is of niet. Ik hou dit cd’tje zeker nog even.

Tracklist:
1) Fireweed
2) Tracy’s Waters