TV: VERS UIT DE VS: Modern Family

Het najaarstelevisieseizoen is in Amerika helemaal los. Bespraken we eerder deze week al de nieuwe comedyserie Cougar Town, nu is het de beurt aan Modern Family, waarin eveneens een gezin centraal staat, om precies te zijn drie gezinnen die samen weer één groot gezin vormen. Voldoende karakters voor een hit?

Modern of vreemd...
De titel van de serie slaat duidelijk op de samenstelling van het gezin van Jay (Ed O'Neill, Married with Children). Dochterlief Claire (Julie Bowen, Lost, Weeds) is getrouwd, heeft drie kinderen en leidt een redelijk doorsnee leven, met alle ups en downs van het moeder-zijn. Haar echtgenoot Phil (Ty Burrell, Out of Practice) is de wat losbollige tegenpool van zijn vrouw. Samen doen ze hun best hun drie kids zo goed en kwaad als dat gaat op te voeden. Haley, Alex en Luke laten zich echter niet al te makkelijk door hun ouders leiden en hebben de overbekende nukken die alle opgroeiende kinderen hebben.

Jay's zoon Mitchell (Jesse Tyler Ferguson, The Class, Untraceable) is alles behalve wat Jay zou willen. Hij heeft een homoseksuele relatie met Cameron (Eric Stonestreet, CSI: Crime Scene Investigation) en alleen al dat homo-zijn ligt bij vader Jay wat gevoelig. Wanneer het tweetal dan ook nog een Vietnamees dochtertje adopteert, moet Jay wel even slikken... tot hij zijn 'kleindochter' ziet, dan komt zijn gevoelige kant naar boven.

Zelf leidt Jay ook allesbehalve een standaard leven. Hij is getrouwd met de mooie en jonge Colombiaanse Gloria (Sofia Vergara, Colombiaanse Desperate Housewives: Amas de Casa Desesperadas) en samen met haar probeert hij zoon Manny op te voeden, een semi-dikkertje met een gevoelige kant. Dat hij door de omgeving vaak wordt aangezien als de vader van Gloria is begrijpelijk, maar stoort Jay overduidelijk. Om deze bestempeling tegen te gaan, gedraagt hij zich absoluut niet naar zijn leeftijd maar probeert de jonge, hippe man uit te hangen, waarmee hij een karikatuur van zichzelf wordt. Kortom: een alledaags gezin.

De stamboom van Modern Family

Opzet en casting
In de rol van Pater Familias Jay herkennen we meteen Al Bundy uit Married with Children. Al is Ed O'Neill wel wat dikker, grijzer en rijper geworden, zijn gelaatstrekken zijn er nog altijd. Dat op zich is al een goede casting. Verder zit het gewoon goed met de cast. Al zijn de namen dan niet allemaal even bekend in ons land, de acteurs en actrices vullen elkaar goed aan, ze vormen daadwerkelijk een gezin. Met elk van hen zou je je kunnen identificeren als kijker, er is voor iedereen wel een personage waarin je iets van jezelf herkent, al worden ze wat uitvergroot in hun extremen.

De wijze waarop de makers de serie hebben opgezet is inmiddels in meerdere series vertoond, denk onder andere aan een serie als The Office. Het praten tegen de camera alsof de gezinsleden worden geïnterviewd biedt een leuke afwisseling op de gewone scènes. De makers moeten wel oppassen dat ze dit element niet te pas en te onpas in gaan zetten in de komende afleveringen, dat kan namelijk de vaart uit de serie halen.

De verhaallijn in de pilot is vooral nog van uitleggende aard. De families worden voorgesteld aan de kijker en je krijgt een kleine indruk van hoe elk van de gezinnen probeert de dag door te komen en welke strubbelingen zij daarbij tegenkomen. De eerste aflevering biedt voldoende aanknopingspunten om mee door te gaan en laat ook zien dat er potentie in de serie zit. Modern Family wordt wel vergeleken met Arrested Development, wat de laatste echte familiecomedy was en alweer in 2006 eindigde (al wordt de serie uiteraard her en der nog wel uitgezonden). Na het zien van de pilot is het lastig deze vergelijking meteen uit te diepen, daarvoor is het nog te vroeg. De overeenkomst zit hem tot heden vooral in het element 'gezin'. De toekomst zal uitwijzen in hoeverre de twee series op elkaar lijken.

Advies: Modern Family heeft zeker potentie een goede comedy te worden. De elementen zijn aanwezig, ze hebben alleen wat meer tijd nodig. Het zien van de pilot geeft voldoende vermaak om de serie te gaan volgen.

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.