Wallace and Gromit: The Bogeyman

Door een onfortuinlijk misverstand heeft de verstandhouding tussen Wallace en zijn buurvrouw Miss Flitt een onverwachte wending genomen. Wallace is hier niet heel gelukkig mee en zoekt een manier om dit op een bevredigende manier op te lossen. Ondertussen heeft hij het echter druk met een nieuwe richting in zijn carrière, hij heeft namelijk net Golden Retrievals opgericht met als doel vermiste voorwerpen op te sporen. Zijn eerste klant is echter vergeten wat hij ook al weer kwijt was, hij herinnert zich alleen dat het heel belangrijk was voor de hele dorpsgemeenschap. Wallace stuurt Gromit er dus op uit om bij Miss Flitt te spioneren om zo hopelijk tot een oplossing te kunnen komen. Al snel blijkt dat die oplossing inhoudt dat Wallace lid moet zien te worden van de plaatselijke golfclub.

The Bogeyman is het vierde en laatste deel van de Wallace & Gromit\'s Grand Adventure-serie, gemaakt door Telltale Games. Hoewel de aflevering een op zichzelf staand verhaal biedt, wordt er toch regelmatig gerefereerd aan de eerdere episodes en het is dan ook aan te bevelen het hele seizoen te kopen. Een losse aflevering kost negen dollar (6,25 euro) en het hele seizoen 35 dollar (24 euro). Als je voor het hele seizoen betaalt, kan je tegen verzendkosten ook een CD met alle afleveringen thuis laten sturen. Je bent met een aflevering ongeveer drie tot vier uur bezig, al hangt dat natuurlijk sterk af van de snelheid waarmee je de puzzels weet op te lossen. De moeilijkheidsgraad is in The Bogeyman gelukkig een stukje opgeschroefd, waardoor er wat meer uitdaging in het spel zit.

De besturing is hetzelfde als de rest van het seizoen, en deze zal ik dan ook slechts kort behandelen. Gedurende het spel bestuur je afwisselend Wallace en Gromit, dit doe je met de WASD-toetsen of de pijltjestoetsen. Rondkijken en voorwerpen selecteren gebeurt via de muis. Vooral in het begin is dat even wennen, en je zal af en toe een andere kant op lopen dan je bedoelde. Na verloop van tijd voelt het minder onhandig aan maar intuïtief wordt het, vrees ik, nooit.

The Bogeyman zit boordevol met flauwe golf-grappen, maar ook de gebruikelijke droge Wallace & Gromit-humor is ruim vertegenwoordigd. Mede door de prima vormgegeven personages en de goed gekozen stemacteurs is de atmosfeer van de Wallace & Gromit-films volop aanwezig. The Bogeyman is daarmee een waardige afsluiter van het seizoen.