Wallace and Gromit: Muzzled

In de derde aflevering van Wallace & Gromit\'s Grand Adventures, Muzzled, is er snel geld nodig voor de lokale hondenopvang. De honden zijn dakloos geraakt en zwerven door het dorp, hongerig en overlast veroorzakend. Voor Wallace een lastig moment om zijn nieuwste uitvinding af te ronden, een ijsmachine die alle smaken ter wereld kan maken op basis van een proefmonstertje dat je in de machine invoert. Gelukkig komt net op dat moment Monty Muzzle langs. Hij heeft een rondreizende bazaar voor het goede doel (de Fundraise-A-Fair) en strijkt neer om te helpen met geld inzamelen. Al snel rijst de vraag of zijn bedoelingen wel zo goed zijn als hij claimt.

Het grootste deel van het spel kruip je in de huid van Gromit. Dit houdt automatisch in dat je geen conversaties aan kunt gaan met de andere personages in het spel, maar zij kunnen wel tegen je praten als je een voorwerp laat zien (gelukkig heb je wel een inventaris namelijk). Gromit moet eerst helpen de smaakjesmachine te repareren nadat de loslopende honden enkele onderdelen gejat hebben, en later op de bazaar met verschillende attracties aan de slag om uiteindelijk de boel zo te kunnen saboteren dat Monty ontmaskerd wordt als de snoodaard die hij is. Daarvoor moet je onder andere een kip verslaan bij het spelen van boter-kaas-en-eieren en de perfecte taart bakken.

In de omgevingen zijn aanwijzingen te vinden over hoe je dat het beste aan kunt pakken en de puzzels zijn dan ook niet echt heel moeilijk, maar sommige ervan vereisen toch een wat alternatievere oplossing waar je misschien niet zo gauw aan denkt. In het menu kun je daarom aangeven of je af en toe (of vaak) een hint wilt krijgen. Een paar van de puzzels worden helaas min of meer herhaald, al is het natuurlijk wel de vraag of je doorhebt dat je eenzelfde aanpak in een andere situatie nogmaals zou kunnen gebruiken.

De besturing is net als in de eerste twee afleveringen een combinatie van toetsenbord en muis. Met het toetsenbord verplaats je je, met de muis wijs je personen of voorwerpen aan waarmee je iets witl doen. Over het algemeen werkt dat prima, al komt het soms voor dat de camera net van standpunt verandert als je ergens naar toe wilt lopen, waardoor je de andere kant uit gaat dan je eigenlijk van plan was. Meer dan een lichte frustratie levert dit overigens niet op. Muzzled is de grappigste aflevering tot nu toe, en de lengte is ook precies goed.

Muzzled is de grappigste aflevering van de Wallace & Gromit\'s Grand Adventures-serie tot nu toe. Het verhaal zit goed in elkaar en de puzzels zijn er goed mee verweven. Een licht gevoel van herhaling kan je soms bekruipen bij het oplossen ervan, maar omdat de episode verder goed onderhoudend is en voor goed vermaak zorgt is dat geen zwaarwegend minpunt.