Race Driver: Grid

De makers dachten na het maken van de succesvolle DIRT aan een nieuwe racegame die weer eens wat anders laat zien dan de andere hedendaagse racegames. Na een lange tijd vol bloed, zweet en tranen is het resultaat eindelijk hier.

In elke andere racegame draait alles om het behalen van de eerste plaats, in GRID is dit juist niet het geval. De game is zo gemaakt dat het puur draait om het racen in plaats van het behalen van de eerste plaats. Dit wordt goed duidelijk gemaakt in het begin: je begint als een ‘nobody’ met het vergaren van geld door te racen voor andere teams die bepaalde eisen hebben. Die eisen variëren van het voor blijven van een concurrent tot in de top vijf eindigen, maar uiteraard is en blijft de eerste plaats het beste. Nadat je een klein fortuin hebt opgebouwd kun je je eerste auto van de 45 echte officieel gelicenseerde voertuigen aanschaffen en een team maken, en dit is waar de game echt begint.
Zodra je jouw team hebt samengesteld word je geïntroduceerd met het podium. Het podium bestaat uit verscheidene races en is verdeeld in drie regio’s: de VS, de EU en Japan. Iedere regio is weer verdeeld in drie kleinere podia, beginnend van rookie tot pro. Het voltooien van een podium laat je een tree omhoog gaan waardoor je betere, snellere en grotere auto’s kunt krijgen, waarbij je uiteraard ook veel meer zult verdienen. Naarmate je verder vordert in het spel zul je sponsoren krijgen die bepaalde gevarieerde objectives gaan stellen waardoor je meer geld kunt verdienen, de eisen hoef je overigens niet te behalen. Je kunt daarnaast nog meer geld verdienen door de moeilijkheidsgraad op te voeren voor iedere race, waarnaast ook nog eens je reputatie een extra boost kan krijgen. Het geld kun je vervolgens gebruiken om weer een van de andere 45 auto’s aan te schaffen. Het aanbod aan auto’s zal voor enkelen aan de wat magere kant zijn, maar om even duidelijk te zijn: GRID is geen Gran Turismo. Daarnaast kun je de auto’s technisch niet aanpassen en visueel kun je alleen de graphics en kleuren veranderen.

“Hoezo, draait het in deze game om racen in plaats van het eindigen op de eerste plaats?”
Je ‘hoeft’ in GRID niet als eerste te eindigen, zolang je de race maar voltooit. Dat lees je goed, voltooit. Het is namelijk mogelijk dat je de finishlijn niet eens haalt, omdat je auto halverwege meestal verneukt is door een leuke botsing van een andere coureur of doordat jezelf onvoorzichtig of roekeloos rijdt. Daarnaast is het best mogelijk dat je de eerste plaats niet eens kunt halen, zoals in de Le Mans races. Je moet ervoor zorgen dat je als eerste over de finishlijn gaat van je klasse en dat kan de achste plek zijn of de twaalfde zolang je de vereisten van de race maar behaalt. Als je gedurende gewone races op de tweede of derde plaats eindigt is dat nog geen reden voor paniek. Sponsoren die eisen hebben als eindig in de top drie, voltooi de race, eindig voor een bepaald team, zullen je uitbetalen, zolang je hun vereisten maar behaalt.
Zoals ik aangaf kun je crashen door een mede-coureur of door je eigen gestuntel en om onnodige frustraties te voorkomen hebben de makers iets nieuws ingebouwd in dit genre. Dat nieuwe is het flashbacksysteem. Je kunt na bijvoorbeeld een crash of een te wijd genomen bocht, met een druk op de knop de tijd terugspoelen om die ene bocht iets strakker te nemen of iets eerder te remmen om die crash te vermijden. Je kunt bij de makkelijkste moeilijkheidsgraad dit meerdere keren doen, maar bij hoogste moeilijkheidsgraad zul je het alleen met je vaardigheden als racer moeten doen. De schade die je oploopt gedurende races is niet zo straffend als in het echt, maar het zal je wel alert houden niet te hard tegen een muur of andere auto aan te botsen. Iedere deuk die te hard aankomt, zal je auto beschadigen en beïnvloeden. De schade kan variëren van kapotte banden waardoor je niet goed door de bochten kan en minder stabiel bent op de weg tot het beschadigen van je versnellingen waardoor de topsnelheid niet meer te halen is en je moeilijker zult schakelen. Mocht je crashen of botsen dan zal de schade door middel van het inbegrepen physics-engine er heel natuurlijk en vooral indrukwekkend er uitzien. Daarnaast kunnen bepaalde onderdelen als bumpers, banden, deuren enzovoorts afbreken en/of rondvliegen en permanente obstakels vormen op de weg.

In GRID heb je 5 racedisciplines: In Grip-races gaat het puur om racen in een van de verscheidene klassen als GT, Open Wheel, Pro Muscle en Touring Cars met maximaal 20 wagens. In Driften kun je driften in de vorm van een afvalrace, driften in combinatie met straatraces, driften tegen een iemand of het beruchte Downhill driften in de nauwe Japanse bergwegen. In Touge zul je nek-aan-nek races houden op afgesloten openbare wegen ook in de Japanse bergen, alleen mag je je tegenstanders bij bepaalde races niet aanraken. In Endurance zul je kennis maken met de langere races, zoals de Le Mans Series en de ’24 uur van Le Mans’. Aan elke race doen vier verschillende wagenklasses mee, je hoeft daarbij alleen zorgen te maken over de coureurs in jouw eigen klasse. Tot slot moet je in Demolition Derby ervoor zorgen dat jij diegene bent die als eerst over de finish gaat, want in deze mode zijn er geen regels.