Sam & Max ep 205: Whats new, Beelzebub?

Met Sam & Max 205 What\'s New Beelzebub komt er een eind aan het tweede seizoen van Sam & Max. In deze episode gaat het duo in de onderwereld op zoek naar de zielen van de personen die in de serie door hun toedoen zijn omgekomen, om deze weer met hun lichamen te kunnen verenigen. Het spreekt dus voor zich dat je heel wat personen tegen zult komen die je in eerdere afleveringen al ontmoet hebt en heel wat locaties opnieuw zult bezoeken. Toch zijn er ook genoeg nieuwe toevoegingen en omstandigheden zodat het niet echt als herhaling van zetten aanvoelt.

De verhaallijnen uit deze serie worden allemaal netjes aan elkaar gebreid en alle openstaande vragen worden beantwoord, uiteraard op de bekende humoristische manier die Sam en Max eigen is. Naast het bedrijfsleven in het algemeen wordt ook de draak gestoken met allerlei herkenbare eigenaardigheden rond leven en dood. Het is wel noodzakelijk dat je alle eerdere episodes gespeeld hebt om alle humor te begrijpen. Heb je er een of meer gemist, dan gaat er hier en daar wat van de charme verloren en zijn sommige puzzels en gebeurtenissen tamelijk onlogisch. Dit geldt vooral voor serie 2, al wordt er ook gebruik gemaakt van verwijzingen naar gebeurtenissen uit de eerste serie. Natuurlijk is het altijd mogelijk om in het Options menu de Hints in te schakelen als je er niet uit komt.

Overigens hoef je het voor de prijs niet te laten om gewoon bij het begin te beginnen. Een losse aflevering kan vanaf de Telltale-site worden gedownload voor 8 dollar (6 euro; koop je de volledige tweede serie ineens dan krijg je een aflevering gratis, de prijs voor alle vijf is namelijk 22 euro. Tegen verzendkosten is het wederom mogelijk om een DVD met alle afleveringen toegestuurd te krijgen. Waarschijnlijk zal de serie ook weer net als de eerste serie in een doosje uitgegeven gaan worden. Een releasedatum hiervoor is nog niet bekend gemaakt.

De besturing en de graphics zijn niet veranderd ten opzichte van de eerdere afleveringen en de muziek is sfeervol en past goed bij de omgevingen en het spel. De stemacteurs doen hun werk wederom uitstekend, ze weten prima de stemming en het karakter van hun personages te vatten. Het inmiddels bekende race-spel is niet verplicht om de aflevering uit te spelen. Als je niets geeft om de zogenaamde \'decals\' om je DeLorean mee te versieren kan je het gewoon overslaan.

Het eerste seizoen bestond uit zes afleveringen, deze uit vijf. En eerlijk gezegd is het eigenlijk wel goed zo, het eerste seizoen ging net iets te lang door en op het eind leek alles zo\'n beetje op het zelfde neer te komen. Deze aflevering is een mooie afsluiting van het seizoen. De episode kent voldoende plottwists om je langer bezig te houden dan de andere afleveringen en geweldige (soms gewelddadige) humor. Het spel leunt wel hier en daar vrij zwaar op eerdere ervaringen waardoor het niet aan te bevelen is om deze episode als losstaand verhaal te spelen.