Flatout: Head on

Flatout is een racing-serie van Bugbear Interactive waarin je behalve aan het racen, ook veel aan het crashen bent. Dit deel kwam eerder naar de 360 onder de naam Flatout: Total Carnage en is nu dus naar de PSP gebracht. Het resultaat is een vermakelijk spel maar met zijn fouten.

De twee belangrijkste gamemodi zijn Carnage modus en Flatout modus. Die laatste is een simpele carrièremode. Je koopt een auto, koopt wat upgrades en neemt deel in tournamenten. Deze tournamenten bestaan meestal uit een stuk of 3 races achter elkaar of een stunt waar je wat zakgeld mee kan verdienen, voor nieuwe upgrades en uiteindelijk een nieuwe, snellere auto. Met een nieuwe auto kan je terechtkomen in een hogere klasse, waar de uitdaging en ook het te verdienen geld weer hoger is. De echte lol zit in Flatout mode. Hier krijg je een auto toegewezen, en kun je onder andere deelnemen in speciale races en allerlei stunts, zoals curlen en darten. Flatout-spelers zullen weten dat dit niet geheel pijnloos gaat, om bijvoorbeeld het dartbord te raken moet je de bestuurder de auto uit laten vliegen. Al deze stunts zijn overduidelijk het leukste gedeelte van het spel, maar hierdoor vallen de andere minpuntjes ook net iets meer op.

Destruction bowls

De races zijn erg uitdagend. Alhoewel moeilijk niet altijd slecht is, moet het wel eerlijk blijven. Hoe goed je ook racet, hoe ver je ook voorloopt, je kan altijd weer ingehaald worden. Een klein foutje, een kleine slip en je gaat zo weer twee plaatsen naar achteren. En dat gebeurd zeker, zij het door je eigen prutswerk of door de physics in de game. Je moet de tracks echt kennen wil je geen fouten maken. In de carrièremode kan je jouw waggie verbeteren, maar hoe hard je die bak ook boekt, die scotoes met hun neppe pattas blijven altijd vlak achter je. De game wordt er eerder moeilijker van dan simpeler.

Het had allemaal wat beter afgewerkt kunnen worden. In de verte zijn af en toe wat zomaar tevoorschijn springende gebouwen, de physics doen af en toe wat vreemd en de tracks zijn niet altijd even duidelijk. Na een sprong kan je auto zomaar gaan slingeren en dat kan je jouw positie kosten. In de stunt mode moet je af en toe dingen kunnen zien voor het scoren van maximale punten (speelkaarten bijvoorbeeld) en dat lukt niet omdat het scherm wat te klein is. Dit valt ook op het bij het racen, de track is niet altijd even duidelijk. In het openbaar vervoer spelen wordt er niet makkelijker op, zeker niet aangezien de besturing van de auto erg gevoelig is.

Ondanks mijn geklaag over de game, is de funfactor toch erg hoog. Na een tijdje spelen word je zeker beter en worden de races stukken vermakelijker. Lekker op het juiste moment de turbo aanzetten en je tegenstander van de weg beuken voelt goed. Het stunten is het hoogtepunt van de game, het is ontzettend vermakelijk om \'jezelf\' uit de auto te zien vliegen en een strike te scoren. Dan zijn er nog de destruction bowls, wat lekker onbezorgd op elkaar inraggen is.

De graphics zijn wat je er van zou verwachten, het ziet er netjes uit en de rockmuziek in de game past goed bij al het gebeuk. Verder is er nog de modus single event, wat nogal overbodig is door Carnage mode. Single event is gewoon een losse race of stunt, maar dat kan je net zo goed in Carnage modus doen, alleen daar krijg je er wel punten voor. Mocht je willen stunten met vrienden, is er een multiplayer over WLAN maar je kunt ook gewoon op één PSP strijden om de meeste puntjes.