Beautiful Katamari

We vonden het vroeger allemaal leuk, met een sneeuwbal rollen en deze maar zo groot mogelijk proberen te maken. Vaak rolde je van alles mee, bladeren, takken, zand, steentjes, het maakte allemaal niet uit als die bal maar groter werd. Dit sneeuwbalrollen is precies wat Katamari je laat doen. Je krijgt een Katamari (bal) voor je neus en de opdracht is rollen maar. Het begint meestal met het oprollen van snoepjes, paperclips en dobbelstenen, maar je bal zal snel groeien en voor je het weet rol je honden en katten op en plakken er opeens mensen aan je Katamari.

Dit simpele concept zorgt voor een erg leuke game, mede door de even simpele maar goed uitgewerkte gameplay. Het enige wat je eigenlijk nodig hebt zijn de twee analoog sticks, de Katamari beweeg je door de sticks gelijktijdig dezelfde kant op te drukken. Dus druk je ze naar links dan ga je met je Katamari naar links. Door met één stick te bewegen kun je om je Katamari heen lopen en druk je ze tegelijk in dan maak je een draai van 180 graden. In het begin is dit misschien even wennen, maar zodra je het onder de knie hebt is niets meer veilig voor je. Ik bedoel dan ook echt niets, want alles maar dan ook echt alles kan worden opgerold in Beautiful Katamari. Dit is ook één van de leuke aspecten van het spel, je ziet iets en denkt “zou ik dat ook op kunnen rollen?” en ja hoor, voor je het weet zit het aan je Katamari geplakt. Zolang hij maar groot genoeg is kun je het oprollen en dit gaat tot in het extreme.

Op het eerste gezicht zal Katamari veel mensen vreemd voorkomen, vooral door het sfeertje en stijltje die alleen onze Japanse vrienden kunnen bedenken. Zo begint het spel met een introotje over de King of Cosmos die een zwart gat slaat tijdens het golfen, het hele universum wordt opgezogen in het gat en aan jou (de zoon van de King) de taak om het weer in orde te maken. Dit doe je dus door Katamari’s te maken en als het kan zo groot mogelijk. Iedere Katamari zal veranderen in een ster of planeet om zo het universum weer op te vullen. Zoals je al merkt gaat het eigenlijk helemaal nergens over, maar dat maakt het ook weer leuk en luchtig. Niks serieus, bloederigs of dramatisch, maar gewoon heerlijke onzinnigheid in een vrolijk jasje.

Helaas een niet al te mooi jasje. Nu zag Katamari op de PlayStation 2 er nog alleraardigst uit, van de 360 versie kan niet hetzelfde worden gezegd. De resolutie is wat opgekrikt en alles is wat kleurrijker, maar verder heeft Namco niet echt de moeite genomen deze versie naar de volgende generatie te tillen. Wel mag Beautiful Katamari geprezen worden voor de manier waarop het de schaal van de levels in beeld weet te brengen. Alles begint zeer kleinschalig met Katamari’s van enkele centimeters om te eindigen met Katamari’s van vele kilometers. Gelukkig doen de wat mindere graphics niets af aan het speelplezier. Word je toch wat minder vrolijk van wat je ziet dan is het wel de muziek die je weer vrolijk maakt. Katamari heeft namelijk één van de meest vrolijke soundtracks die je ooit zult horen, vooral liefhebbers van Japanse pop zullen met een glimlach luisteren.

Deze glimlach verdwijnt wel weer een beetje als je na een paar uur al de aftiteling voorbij ziet komen. Beautiful Katamari is toch wat magertjes vergeleken bij We Love Katamari (en die was al niet zo groot) op de PS2. Daarbij is het jammer dat de afwisseling tussen de verschillende levels niet zo groot is. Vaak rol je door dezelfde omgeving die alleen verder wordt uitgebreid. Gelukkig is er wel genoeg reden om het te blijven spelen na het behalen van het laatste level. Zo als het verzamelen van al de cadeautjes en neefjes, waarmee je dan ook de Katamari kunt gaan rollen, die in de levels verstopt zitten. Verder natuurlijk niet te vergeten de Achievements, iedereen die warme gedachten krijgt hiervan kan 1250 punten bij elkaar sprokkelen voor zijn of haar gamerscard. Waarschijnlijk het meest verslavende is het alsmaar blijven verbeteren van je score om een zo groot mogelijke Katamari te maken, om vervolgens in de leaderboards te kijken of jij de grootste hebt. Want in dit spel geldt echt, size matters!. Naast de leaderboards is er nog meer te beleven online, zo kun je gezellig tegen elkaar rollen, tot vier spelers tegelijk, om te kijken wie de grootste kan maken.