The BIGS

Vrijwel iedereen met een Wii heeft wel eens een honkbalwedstrijd op het apparaat gespeeld, Wii Baseball staat immers samen met andere sporten op de meegeleverde Wii Sports disc. Iedereen die dat spel gespeeld heeft weet echter ook dat het totaal niet op een echte honkbalwedstrijd lijkt, met uitzondering van misschien de gooibeweging en het slaan. Al het tactische van de sport is eruit gehaald en het is puur gooien en slaan. Waarom de veldspelers er uberhaupt zijn is de vraag, want het is niet alsof ze invloed hebben op het effect van je slag, of dat je ze enigszins kunt beïnvloeden. De Wii biedt echter wel mogelijkheden voor een toffe honkbal-game, zoals ook de sport-afdeling van 2K inzag.

2K pakt alles een stuk professioneler aan. Niet alleen heb je nu daadwerkelijk invloed op hoe het veld reageert nadat je tegenstander geslagen heeft, ook zijn er veel meer mogelijkheden wat betreft het gooien en slaan. Zelfs het stelen van honken en het uitgooien van honkenstelers is mogelijk. Helaas is al eerder gebleken dat meer niet altijd beter is, dus in hoeverre geldt dit ook voor deze game?

The Bigs is niet bedoeld als super-realistische game. Het spel is een arcade-versie van het balspelletje om het een beetje te versimpelen. Hoewel arcade meestal synoniem staat aan een redelijk simpele besturing is dit bij The Bigs absoluut niet het geval. Nouja, de basis is misschien niet zo moeilijk, maar het is zo veel dat het wel pittig wordt. Gelukkig is er een tutorial waarbij je de besturing kunt leren; zo zijn er alleen al negen verschillende manieren van pitchen. De uitleg bij de verschillende moves is echter redelijk minimaal en je moet het doen met enkel de boodschap dat je de controller naar beneden moet doen en dan een zwiep opzij. Na veel pogingen lukte dat opeens en kun je verder met de volgende move. Het probleem was echter dat ik geen flauw idee had waarom hij deze keer wel goed was, en de vorige keer niet; naar mijn gevoel deed ik precies hetzelfde. Pas bij het voor de tweede keer doorspelen van de tutorial, samen met iemand anders, had ik door wat nou precies de truuk was. Het draaide allemaal om timing. De beweging was goed, maar net een fractie te vroeg of te laat. Pas na twee keer doorspelen van de tutorial had ik de basisknoppen een beetje onder de knie, en dan oefen je alle acties nog helemaal los van elkaar in alle rust.

In een wedstrijd gaat alles er nog een stuk drukker aan toe. Zoals in een echte wedstrijd zijn er twee teams in een wedstrijd en ben je om beurten de veld- danwel de slagpartij. Als je aan slag bent is de gameplay niet zo heel erg moeilijk. Je moet gewoon de bal zien te raken door op het juiste moment te swingen en vervolgens kun je met je Nunchuck stick de bal ongeveer plaatsen. Mocht je een stootslag willen neerleggen om wat verwarring te kweken dan kan dat ook redelijk gemakkelijk. Na je slag is het natuurlijk lopen geblazen waarbij je een beetje moet sturen naar welk honk je toe moet en kunt ronden om eventueel direct door te lopen naar het tweede honk, of misschien nog wel verder.

In het veld is het spel een flink stuk pittiger. Allereerst moet je natuurlijk de bal gooien. Een gewone bal gooien is redelijk simpel, maar wil je een sinker of een curveball gooien dan wordt het een stuk moeilijker. Vrij regelmatig zal het gebeuren dat je bal niet zo aankomt zoals bedoeld, en het gooien van strikes vereist een erg goede timing wat ook niet gemakkelijk is. Direct nadat de bal geslagen is moet je deze ook nog verwerken met je veld. Ballen die binnen de honken vallen zijn redelijk gemakkelijk te verwerken, deze kun je met een korte beweging (of een druk op de knop) naar het juiste honk gooien en eventueel zelfs dubbels maken. Ballen die verder weg worden geslagen zijn een stuk moeilijker. Je kunt proberen deze ballen te vangen, maar dit is een soort mini-game op zichzelf, die best wel moeilijk is omdat je sowieso meestal niet in de buurt van de plaats waar de bal neerkomt staat. Hier moet je eerst heen rennen en dan ook nog de bal vangen. Als je de bal dan eenmaal hebt moet je goed kijken waar je hem heen moet gooien, want meestal is de slagman het eerste honk alweer gepasseerd. Erg veel dus wat je moet doen in één enkele slagbeurt, wat het spel best wel pittig maakt. Het overzicht is vaak weg en dus kan je weinig anders doen dan de schade zoveel mogelijk beperken.

Alle goede acties die je maakt, zowel aan slag als in het veld, leveren punten op. Bij een bepaalde hoeveelheid punten krijg je de mogelijkheid om een Power Blast te doen waarbij je de bal ruimschoots uit het veld slaat en deze vaak in een reclamebord ofzo terecht komt.

Natuurlijk kun je in het spel losse wedstrijden spelen, waarin je kunt spelen met bekende Amerikaanse teams zoals de New York Yankees en de Chicago Cubs. Mocht je echter liever zelf de weg naar de top afleggen dan kun je aan de slag in de Rookie Challenge. Hierin kun je zelf een slagman maken die deel uit gaat maken van een team. Met dit team speel je vervolgens een heel seizoen waarbij jouw rookie door goed te spelen punten kan verdienen. Honkbal blijft echter wel een teamsport, dus mocht jouw rookie het heel erg goed doen, maar verliezen jullie toch de wedstrijd, dan worden de verdiende punten gehalveerd. Met de punten kun je vervolgens skills kopen voor je rookie waardoor hij beter wordt in kracht, snelheid, vangen, gooien en vaardigheid. Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling om je rookie een volleerde honkballer te laten worden en het seizoen met goed gevolg af te sluiten. In deze modus speel je niet alleen gewone wedstrijden, maar zul je ook moeten laten zien hoe goed je in staat bent om bepaalde opdrachten te voltooien, zoals het alsnog winnen van een wedstrijd terwijl je achter staat en het gooien van tien strikeouts in een spel. Het is in ieder geval genoeg om je een lange tijd bezig te houden.

Zoals normaal is in een groot honkbalspel worden alle wedstrijden voorzien van commentaar. In eerste instantie is dit erg leuk gedaan, maar al redelijk snel wordt het redelijk repetitief en wordt er steeds weer hetzelfde gezegd. Een iets groter repetoire voor de commentator zou fijn zijn geweest.