3D Ultra Minigolf Adventures

3D Ultra Minigolf Adventures lijkt misschien nieuw, maar het originele spel was er al in 1997. Nu heeft Sierra het spel opnieuw ontworpen voor Xbox Live Arcade. Een goede zet?

Het spel is op verschillende manieren te spelen. Je kunt een singleplayer-avontuur beginnen met één van de vier characters of samen met wat vrienden op Xbox Live achter elkaar een toernooitje spelen. Je kunt je character nog een andere outfit geven en je mag ook nog een motiefje kiezen voor je golfballetje. Verder kun je de besturing van je golfclub op drie verschillende manieren instellen. Persoonlijk koos ik hierbij altijd voor de makkelijke besturing waarbij je met de joystick de hoek bepaalt en met de A knop de kracht van de slag.

3D Ultra Minigolf Adventures bestaat uit 36 holes verdeeld over drie thema\'s: Een Wild-West spookstadje, de kermis en de ruimte. Al gelijk bij de eerste hole wordt het, dankzij een rondlopende schorpioen, duidelijk dat het niet alleen om je kundige hoek- en krachtbepalingen gaat, maar dat de holes zelf ook diverse invloeden uitoefenen op je spel. Aan het begin van elke hole staat een bordje waarop aangegeven wordt hoeveel slagen deze hole mag duren (Par). Timing is belangrijk, want je wilt niet dat je balletje tegen die stomme schorpioen aanknalt, maar in latere holes krijg je ook te maken met extra bonusitems die her en der op het veld verspreid liggen. Er zijn vacuum-holes die de bal proberen in het gat te zuigen, springveren die gebruikt kunnen worden om het balletje een zetje te geven, maar je vindt ook een bonusitem dat het aantal slagen met één slag vermindert.

In het begin zijn de Wild-West holes erg grappig en kun je proberen uit te vinden of er niet een makkelijkere weg is naar de hole-in-one of dat er een omweggetje is dat je toch verder brengt. Regelmatig vind je hindernissen en andere obstakels zoals dynamiet of beestjes, maar soms kom je ook achter omweggetjes die eigenlijk heel vloeiend voor een hole-in-one zorgen. Op de kermis is het aantal effecten vanzelfsprekend nog groter en moet je zorgen dat je balletje niet geraakt wordt door botsautootjes. Pas in het ruimte-thema krijg je te maken met irritante obstakels die de bal vernietigen of de andere kant op gooien.

Grafisch ziet het spel er prima uit. De animaties zijn vloeiend en worden prima in beeld gebracht. De characters bewegen praktisch niet, maar reageren wel op het resultaat van een hole. Bij par of zelfs onder par doen ze heel cool en maakte je te veel slagen dan reageren ze boos. Na een tijdje heb je ze dan ook wel gezien. De omgevingen zijn ook van een prima kwaliteit al heb je af en toe wel eens last van achtergrondgeluiden. In het ruimte-thema heb je bijvoorbeeld een zwaailicht met alarm dat afgaat als er een platform in een hole gekanteld wordt. Dit alarm hoor je echter op alle holes in de ruimte en niet alleen op die specifieke hole.

Ben je de standaard holes echt even helemaal zat, dan zit er ook nog een map-editor in de game waar je door middel van tools je eigen holes kunt maken. Deze kun je natuurlijk gewoon spelen, al klinkt dat veel spannender dan het eigenlijk is. Gelukkig is er ook nog wat downloadable content gepland.

Als je in je eentje een toernooi speelt worden de andere drie A.I. tegenstanders niet in beeld gebracht, maar krijg je na elke hole een scorekaart te zien met de voortgang. De game verzint regelmatig zijn eigen aantal slagen voor de A.I. en het kan dus voorkomen dat je het ene toernooi met gemak wint terwijl een je ander toernooi kansloos verliest. Wel is er een duidelijke verbetering van je eigen scores te zien als je geoefend hebt, want dan blijft de A.I. hopeloos achter. Bij singleplayer toernooien zie je de golfballetjes van je tegenstanders niet, maar bij multiplay komt dit wel voor. Het kan dus erg grappig, of juist frustrerend zijn, om te zien hoe een golfbal alle andere balletjes uit de weg botst. De bonusitems hebben hier ook een grotere meerwaarde, want naast dat deze je helpen kun je er ook de tegenstanders mee irriteren.

Het ruimte-thema is in het begin ietsje moeilijker dan de andere twee thema\'s, omdat je hier te maken hebt met vernietigende lasers en komt het veel sneller voor dat de bal de ruimte in schiet. En dan vliegt de bal buiten de grenzen van de hole: out of bounds. Probeer maar opnieuw. Vooral de hole op de kleine asteroïde vergt wat meer precisie en als je het kunstje doorhebt bij de hole waar je de bal van de ene naar de andere asteroïde moet slaan is er ook niks meer aan. Na een keer of twintig heb je alle trucjes van de holes wel gezien en beginnen vooral de beperkingen van de game zichtbaar te worden.

Zo is de game nogal sloom in zowel besturing als beweging. Het kan tergend lang duren voordat de bal eindelijk stil ligt en je met de volgende slag kan beginnen. De camera neemt ook niet altijd even handig een automatische positie aan die niet verder in te stellen is dan ronddraaien of het in- en uitzoomen van de camera. De hoogte van alle heuveltjes is moeilijk in te schatten en je moet goed kijken met welke kracht je de bal op zo\'n heuveltje slaat.

Ben je meer van de achievements, dan kun je in 3D Ultra Minigolf Adventures met een gerust hart aan de slag. Her en der zijn diverse medailles te vinden waarmee je achievements kunt winnen. Je zult hiermee zelden de Par halen van een hole, maar wel weer een paar gamerpoints erbij.

Conclusie:

3D Ultra Minigolf Adventures is een vermakelijk spelletje dat vooral in multiplayer-variant best een lange tijd kan meegaan. Of het de 800 punten waard is voor alleen een potje singleplayer betwijfel ik ten zeerste, want na een keer of zes spelen heb je het allemaal wel gezien.