Fight Night Round 3

Weer een game die een flinke tijd terug al voor de 360 verscheen en nu op de PS3 uitkomt. Wat is er anders in deze versie en is het nu nog de moeite om de game te halen?

Een review van de 360-versie is uiteraard ook te vinden op FOK!games. De game kreeg daar een 80. Zoals je kunt zien op de conclusiepagina krijgt de PS3-versie hetzelfde cijfer. De versies zijn dan ook nagenoeg identiek qua uiterlijk en modi, maar de PS3 heeft wel een nieuw gametype: Get in the Ring. Hierover later meer. De rest van de modi zijn hetzelfde als op de 360 en die zijn te vinden in de eerder genoemde review.

De besturing van Fight Night is flink wennen, in plaats van knoppen gebruik je eigenlijk alleen de twee analoge sticks. De linker om te rond te lopen en de rechter om klappen uit te delen. De rest van de knoppen hebben wel wat functies, maar je gebruikt 90% van de tijd enkel de analoge sticks. Halve draaien, hele cirkels, met de klok mee, tegen de klok in, je draait je een ongeluk in Fight Night. Totdat je een beetje doorkrijgt welke bewegingen precies wat doen en dan speelt het best okay.

Met de motion control-mogelijkheden van de SIXAXIS wordt overigens niet veel gedaan. Het enige dat je kan doen is snel de controller van je af bewegen om zo een illegale stoot uit te delen (hou de controller goed vast om Wii taferelen te voorkomen). Voor deze stoot is er echter ook gewoon een knop en dat is net even wat makkelijker.

De actie is te zien vanaf een zwevende camera die vrij dicht bij de personages hangt. Door deze camerapositie krijg je lekker het gevoel dat je naar een echte bokswedstrijd zit te kijken. Bij de Get in the Ring-mode is dit echter niet het geval, hier speel je de game vanuit een first-person perspectief. Verschil met het gewoon spelen van Fight Night is dat nu het beeld wazig wordt als je flink in elkaar gebeukt wordt. Ook past het geluid zich aan als jij langzaam steeds zwakker wordt (suis in je oren bijvoorbeeld). Get in the Ring moet de echte boksbeleving geven.

Welke mode uiteindelijk het leukst is om te spelen ligt vooral aan jezelf. Persoonlijk vond ik de Get in the Ring-optie niet zo fijn, er is weinig overzicht. De conventionele modi zijn prettiger te spelen.

Grafisch is de game werkelijk fantastisch. De personages zien er zo natuurgetrouw uit dat je bijna van levensecht kunt spreken. Ook de bewegingen kloppen gewoon met hoe je het verwacht, erg realistisch allemaal. Tofste feature uit de game is verder de slow motion die je te zien krijgt als er iemand neer gaat. Je ziet de herhaling van de beslissende slagen en de dreun op het hoofd. Langzaam vertrekt het gezicht van de bokser en je ziet het bloed en kwijl alle kanten opvliegen.
Het geluid in de game is niet zo boeiend verder, er zijn zowat geen omgevingsgeluiden en tijdens de wedstrijd zelf hoor je niet veel meer dan oef, ahw, urgh en het vallen van klappen met een bokshandschoen. De soundtrack is echter wel weer dik in orde zoals we mogen verwachten van EA.