World of Soccer Online

Ik weet nog goed dat ik als Haags straatschoffie ellenlange discussies heb gehad over hoeveel Van Breukelen, Matthäus of Gascoigne nou waard waren. Het jaar is 1990, het WK voetbal is in aantocht en ieder jochie van mijn leeftijd heeft maar één ding aan z\'n hoofd: VOETBAL! Al ver voor het daadwerkelijke toernooi kon je een album kopen, en moest je pakjes met plaatjes van bekende en minder bekende helden kopen. De bedoelinasdasdg was je hele verzamelalbum vol te krijgen en de eerste die dat lukte op school was 2 jaar lang een held. De obsessie ging zelfs zo ver dat we bereid waren om onze broodnodige dagelijkse portie tekenfilms op te geven, om maar die ene kaart te krijgen.

Hetzelfde, inmiddels bijna nostalgische, gevoel bekroop mij bij het uitpakken van het pakketje dat Disky ons toe deed komen. Alleen verzamel je nu niet bekende helden, maar fictieve spelers. Bovendien is het nu niet de bedoeling om een album vol te krijgen, maar om een zo sterk mogelijk elftal neer te zetten en hiermee tegen anderen te spelen. Naast spelers zijn er ook kaarten met kleding en met speciale bewegingen te verzamelen.

Die kaarten kun je in de winkel kopen, en werken met hetzelfde principe als beltegoedkaarten. Je krast een stukje zilverfolie weg, en je voert de dan verschenen code in in de game. Vervolgens wordt de kaart in je virtuele team ingevoerd. Je koopt de kaarten in pakjes van zes stuks, je weet dus nooit welke kaarten je aanschaft.

Dit concept is verschrikkelijk goed en ik vraag me nog steeds af waarom ik in hemelsnaam hier nog niet opgekomen was. Als er twee dingen zijn waar jonge jochies sinds het begin der tijden geobsedeerd door zijn, zijn het wel voetbal en verzamelen. Helaas is er nog een universele wet en die gaat als volgt: \"een goed concept betekent nog geen goed product.\"