Shadow Hearts: Covenant

Shadow Hearts: Covenant klinkt ingewikkeld maar het spel laat je geleidelijk kennis maken met de diverse mogelijkheden. In het begin zijn niet alle menu-opties aanwezig en steeds als iets nieuws geïntroduceerd wordt krijg je daarover eerst uitleg. Daarnaast kun je in het uitgebreide naslagwerk in het menu altijd nazoeken hoe iets nu ook al weer precies in zijn werk gaat. Het is in het begin even wennen aan de Judgment Ring en je zult ook regelmatig een aanval volledig in de soep laten lopen. Het gaat echter vanzelf steeds beter, en je zult steeds vaker Perfect Rings scoren. Tijdens de gevechten kunnen vijanden soms door spreuken je ring beïnvloeden, waardoor de vlakken smaller worden, de wijzer sneller gaat draaien of de vlakken op andere plaatsen geprojecteerd worden waardoor je op je geheugen af zult moeten gaan bij het stoppen van de wijzer. Dit houdt het spel uitdagend.

<\/center>

Het verhaal wordt voornamelijk verteld via filmpjes. Hierin zijn de teksten soms gesproken en soms bestaan ze alleen uit een tekstregel onderin beeld. Ook tijdens gevechten krijg je animaties te zien, deze gaan op den duur wel enigszins vervelen omdat ze steeds hetzelfde zijn en je ze niet kunt skippen. Het devies is natuurlijk om veel verschillende aanvallen te leren zodat je veel afwisseling kunt aanbrengen. Ook de muziek die je tijdens gevechten hoort is tamelijk saai na verloop van tijd.

De savepoints zijn over het algemeen in ruime mate aanwezig. Een enkele keer raak je zo in een dungeon verdwaald dat je door de random battles moeite hebt er op tijd één te vinden. Vooral in het begin moet je dus zorgen voldoende oplapmiddelen in je inventaris te hebben voor je een grote dungeon ingaat.

<\/center>

Het verhaal is interessant en het spel is zeer uitgebreid (het bestaat uit twee discs). Zelfs zonder alle sidequests te doen ben je tientallen uren kwijt aan dit spel. Je moet wel een beetje openstaan voor de vreemde Japanse plotwendingen en de rare kijk die de makers op de Eerste Wereldoorlog hebben. In de dorpen en steden praten de inwoners tegen de achtergrond van echt bestaande gebouwen over de oorlog en de gevolgen ervan voor hun leven, op een realistische manier. Zodra je echter een riool of spoortunnel inloopt kom je allerlei fantasie-wezens tegen maar daar kijkt niemand van op.

Wanneer je in een winkel door de aangeboden spullen scrollt, wordt per personage aangegeven wat het effect van dat artikel zou zijn. Dit is erg handig om de beslissing waar je je geld het beste aan uit kan geven wat makkelijker te maken. Shadow Hearts: Covenant beschikt over de mogelijkheid voor ieder spelfiguur de meest geschikte equipment te laten kiezen door het spel zelf, dit bespaart je de moeite om zelf uit te vogelen welke combinatie het beste werkt. Echt heel veel keuze is er niet, want meestal is er per winkel keuze uit een stuk of drie verschillende wapens, en accessoires (bijvoorbeeld nieuwe draadsoorten voor de pop van Gepetto, een borstel voor Blanca of een waaier voor Lucia).

<\/center>

De puzzels die je in het spel tegenkomt zijn niet al te moeilijk, het gaat voornamelijk om het verschuiven van blokken, het drukken op verschillende kleuren knoppen om bruggen te verplaatsen, het oplossen van simpele raadsels of het vinden van een accu voor een lift die niet werkt.

<\/center>