CD: Jannes - De nieuwe van... Jannes

Als artiest heb je vaak iemand die de nummers voor je schrijft, iemand die je haar doet en een persoonlijke kapper, een visagist, een persoon die je kleren voor je uitzoekt, je cd arrangeert, optredens boekt en in sommige extreme gevallen zelfs iemand die de gele M&M's voor je uitzoekt. Nu is Jannes natuurlijk een echte artiest (al betwijfel ik of hij überhaupt M&M's eet; als hij dit al doet dan zijn het die van de Aldi) en heeft hij een hele groep professionals om zich heen verzameld. Maar één ding lijkt de zingende woonwagenbewoner uit Drenthe zelf te doen: het bedenken van de titels van zijn albums. Na zijn vorige album, met de vreselijk originele titel Mijn naam is... Jannes is het nu tijd voor de nieuwe van Jannes: De nieuwe van... Jannes.

Jannes en FOK! gaan al ver terug. Al in 2005, toen zijn ster nog rijzende was, had FOK! een interview met de zingende Drent. We bespraken al meerdere albums van hem op FOK!, zoals Gewoon Jannes, Mijn naam is... Jannes en Jannes - Laat me vrij. Het is sindsdien snel gegaan met de carrière van Jannes. Zo ontving hij inmiddels meerdere gouden platen voor het verkoopsucces van zijn cd's en stond hij met zijn nieuwe plaat De nieuwe van... Jannes zelf op één in de album top-50. Jammer genoeg voor Jannes verwisselde Michael Jackson echter het tijdelijke voor het eeuwige, want een verzamelalbum van de Amerikaanse artiest verdreef Jannes van zijn nummer één-positie. Ook maakte RTV Drenthe een serie over de artiest, die landelijk is uitgezonden en is uitgebracht op dvd: Real-life Soap van Jannes. Tot slot is Jannes een graag geziene gast bij de TROS, getuige zijn regelmatige optredens bij de muziekfeesten van de omroep:

Maar goed, genoeg over het verleden van Jannes, want Jannes is nu natuurlijk niets voor niets met een nieuw album gekomen. Een album dat de ingeslagen weg duidelijk volgt en qua muzikaliteit weinig verrassend is ten aanzien van zijn vorige werk. Opmerkelijk is de Nederlandstalige cover van El Condor Pasa, bij Jannes Zwevend naar 't geluk geheten. De tekst past niet altijd precies op de klanken van de muziek, maar het resultaat is toch best goed gelukt; een gegarandeerde topper om op mee te deinen bij de concerten van de beste man. De topper van het album is het nummer dat ook als single is uitgebracht: Ietsie pietsie, een vrolijk upbeat nummer dat met een aanstekelijke tekst een ideaal kroegnummer vormt. Ook probeert Jannes een snufje country te introduceren op deze plaat met het nummer 'K vraag je. Ook de hitmedley aan het eind van de album voegt zeker wat toe aan het geheel.

Met zomerse klanken, een snufje country, een echte cover en een handvol beats is het nieuwe album er zeker eentje die weer goed verkoopt. Die nummer één notering kwam wat dat betreft zeker niet als een verrassing. Voor de liefhebbers van het Nederlandstalige lied is dit album een echte aanrader; een tikkeltje vernieuwend, maar zeker in de lijn van zijn vorige werk.

Label: CNR Releasedatum: zomer 2009

Kijk voor meer muziek in MUZ.