CD: Megadeth - 'Endgame'

Muziek • Geschreven door Patrick (OldTimeHardcore) op 14-09-2009 @ 19:24
print 

Lang, lang geleden was er een onbekend bandje genaamd Metallica. Jong en onbezonnen namen deze vier jonge honden een klassieke demo van vier nummers op, nu bekend onder de titel ‘No life till leather‘. De gitarist van deze beginnende band, die later tot grote hoogte zou stijgen, was Dave Mustaine. Hoewel de bandleden in deze dagen allemaal graag een glaasje lusten, ging Dave net iets te ver in zijn drankgebruik, met als gevolg dat hij unaniem uit de band werd gezet. Dit allemaal nog voordat hun eerste album (Kill em all) uitkwam.

En zo komen we bij de band waar het nu om draait. Dave Mustaine ging niet bij de pakken neerzitten, maar richtte nog hetzelfde jaar dat hij Metallica moest verlaten zijn eigen band op: Megadeth. Hij nam zelf de gitaar voor zijn rekening. De band speelde pure trashmetal, en groeide, net als zijn oude collega’s, uit tot een fenomeen in de mediawereld. Albums als ‘Killing is my business…and business is good’, ‘Peace sells…who’s buying?‘ en ‘Countdown to extinction’ zijn klassieke trashalbums, die elke metalhead wel in zijn kast heeft staan. Vele albums werden opgenomen, en Megadeth stond aan de top.

Maar waar was Megadeth de afgelopen jaren? Ikzelf ben afgehaakt bij het teleurstellende ‘Risk’. Ze hebben nog enkele nieuwe albums gemaakt, maar daar heb ik vrij weinig van meegekregen. En nu is daar ‘Endgame’, een nieuwe cd met 11 nummers, opgenomen in de eigen studie van meneer Mustaine. Terughoudend vanwege mijn laatste ervaring met Megadeth, maar toch wel nieuwsgierig werd de cd in de cd-speler geduwd…zou dit de Megadeth zijn zoals ik deze ken uit de hoogtijdagen?

Een uitbundig ‘ja’ als antwoord was natuurlijk mooi geweest, maar het antwoord is zowel ja als nee. Om te beginnen met de positieve kant: het album klinkt echt als Megadeth. Rauwe metal, met goede gitaarpartijen, snelle solo’s, en toch een hoop melodie. En de stem van Dave Mustaine is gewoon cool. Hij kan nog steeds niet zingen, maar dat is ook juist de kracht: die snauwerige, rauwe stem. De eerste luisterbeurt zorgde dan ook voor een positieve verrassing.

Toch is er ook een puntje van kritiek. Daar waar ik bij het beluisteren van de oude Megadeth-albums regelmatig kippenvel kreeg, krijg ik dat bij deze cd niet. Misschien ben ik de afgelopen jaren te weinig met metal bezig geweest, maar ergens mist het iets wat de oude Megadeth wel had. Wat dat dan precies is? Geen idee, want muzikaal is het allemaal dik in orde. Het is dan ook meer een gevoelskwestie, waar de vinger niet precies op te leggen is.

De nummers dan. De muzikale intro ‘Dialectic Chaos’ is super. Het bouwt een hoge verwachting op voor de rest van het album, en het doet me om de een of andere reden zelfs denken aan Iron Maiden in zijn begintijd. Jammer dat het nummer dat daarna komt (‘This day we fight‘) zo tegenvalt. Lekkere ritmewisselingen…dat wel…maar het is zo eentonig. Ook ‘Bodies’ is een beetje eentonig en saai. Verder staat het album gewoon vol met echte Megadeth-nummers. Het tempo wordt ook goed afgewisseld: dan weer vol gas, dan weer wat ingetogener. Persoonlijke favorieten zijn ‘This is how the story ends’, ‘1,320’’, ‘Headcrusher’ en ‘The right to go insane’. Deze nummers zetten meteen aan tot bewegen (met name de intro van '1,320'', die direct vol gas inzet), en eerlijk is eerlijk: deze herinneren het meeste aan het oude werk.

Conclusie: ’Endgame’ is gewoon een goede cd. Het herinnert regelmatig aan de oude Megedeth, en dat is natuurlijk waar de meeste Megadeth-fans om staan te springen. De cd kan dat niveau alleen net niet halen, maar dat is meer omdat ik er niet het gevoel bij krijg wat ik bij albums als ‘Peace sells…’ wel kreeg. Die-hard Megadeth-fans kunnen deze cd echter blindelings aanschaffen, en ook de metalheads die geen grote fans zijn moeten hem eigenlijk wel gehoord hebben…puur omdat het Megadeth is. Ik heb in ieder geval eigenlijk wel zin gekregen om ze weer eens live te gaan bekijken, als ze nog in de buurt komen dit jaar. En als de nek van meneer Mustaine een beetje mee wil werken, want ik had begrepen dat hij behoorlijk last van zijn nek had. Headbangers…ze leren het ook nooit.


Label: Roadrunner Records Releasedatum: 14 september 2009
Waardering:




Lees ook:

» 23/05 CD: Cold Specks - I Predict A Graceful Expulsion0
» 21/05 CD: King Creosote & Jon Hopkins - Diamond Mine Jubilee Edition6
» 18/05 CD: North Atlantic Oscillation - Fog Electric1
» 18/05 CD: Golden Earring - Tits 'N Ass7


delen | eKudos nujij

1170 views / 33 reacties
Reacties op dit bericht
33  van 33 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
wow, gelijk al de bekende "trash" fout. Jammer jammer jammer.
userIcon
o ja, en gelijk al in de 1e zin beginnen over Metallica... kom op zeg, Mustaine zat daar op een blauwe maandag in, bijna 30 jaar terug. Sindsdien heeft hij zelf een indrukwekkende carriere opgebouwd, waarbij heel dat Metallica-deel amper noemenswaardig is.
userIcon
Ja, als je niet hebt meegekregen dat Megadeth eigenlijk al weer een tijdje toch op zijn minst leuk aan de weg timmert, qua shows én qua albums dan ben je een tijdje niet zoveel met metal bezig geweest, ja.

Stiekem vind ik zelf het vorige album, "United Abominations", wat aansprekender op de een of andere manier.
userIcon
quote:
Op maandag 14 september 2009 @ 19:37 schreef Tokus het volgende:
o ja, en gelijk al in de 1e zin beginnen over Metallica... kom op zeg, Mustaine zat daar op een blauwe maandag in, bijna 30 jaar terug. Sindsdien heeft hij zelf een indrukwekkende carriere opgebouwd, waarbij heel dat Metallica-deel amper noemenswaardig is.
Metallica teert meer op Mustaine dan andersom. Enkele van hun beste nummers zijn (mede) geschreven door Dave. En worden nog steeds gespeeld.
Deze plaat is ook een stuk beter verteerbaar dan die doodskist.

Kritiekpuntje naar de recensent; Dave is NIET unaniem uit de band gezet. Hij was het er zelf niet echt mee eens.
userIcon
Ik vond hun volwassen periode (1992 -1997) toch de beste, al besef ik dat Rust in Peace hun meesterwerk is (als in voltooiing van hun thrashperriode). De meer recentere werk vind ik vaak rommelig, al kan Metallica er ook wat van.
userIcon
Ik wil de RIAA lovende Dwerg nog steeds bedanken om Dave eruit te knikkeren... zo kon Dave tenminste doen waar hij goed in is... gitaar spelen. Kirk Hamster was een goede vervanger... anders had niemand van Exodus gehoord.
userIcon
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 @ 02:10 schreef Vampier het volgende:
Ik wil de RIAA lovende Dwerg nog steeds bedanken om Dave eruit te knikkeren... zo kon Dave tenminste doen waar hij goed in is... gitaar spelen. Kirk Hamster was een goede vervanger... anders had niemand van Exodus gehoord.


Een band tot op het bot afbranden, zonder de naam te noemen. Chapeau!
userIcon
quote:
Op maandag 14 september 2009 @ 19:52 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Metallica teert meer op Mustaine dan andersom. Enkele van hun beste nummers zijn (mede) geschreven door Dave. En worden nog steeds gespeeld.
Deze plaat is ook een stuk beter verteerbaar dan die doodskist.

Kritiekpuntje naar de recensent; Dave is NIET unaniem uit de band gezet. Hij was het er zelf niet echt mee eens.
Totaal mee eens. Mustaine heeft ook veel zooi over hem heen gehad sinds hij uit "Alcoholica" werd gekickt. Nummers zoals Mechanix behoren echt aan hem toe, en als ik de Four Horsemen hoor, dan moet ik meteen aan Mustaine denken.

Deze nieuwe plaat is echt een topper, Head Crusher is bijvoorbeeld een goed trash nummer
userIcon
Wat mij betreft hebben Death Angel, Exodus en Testament de laatste tijd veel betere THRASH-albums uitgebracht dan Megadeth. Wat mij betreft zijn dit de absolute toppers, wat de oude garde betreft....
quote:
Op maandag 14 september 2009 @ 19:37 schreef Tokus het volgende:
o ja, en gelijk al in de 1e zin beginnen over Metallica... kom op zeg, Mustaine zat daar op een blauwe maandag in, bijna 30 jaar terug. Sindsdien heeft hij zelf een indrukwekkende carriere opgebouwd, waarbij heel dat Metallica-deel amper noemenswaardig is.
Ja, maar meneer kan het zelf ook nog niet los laten en mentioned zelf metallica in zo'n beetje elk interview.... dus geeft het niet.
userIcon
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 @ 11:22 schreef zo-is-het het volgende:
Wat mij betreft hebben Death Angel, Exodus en Testament de laatste tijd veel betere THRASH-albums uitgebracht dan Megadeth. Wat mij betreft zijn dit de absolute toppers, wat de oude garde betreft....
Dat is zo, maar ik heb daarbij toch het gevoel alsof ze in de jaren 80 zijn blijven steken. Het is heerlijke thrash en ik luister er graag naar, maar heb het gevoel bij deze Megadeth cd (en de vorige trouwens) alsof ze een betere combi hebben gemaakt van thrash met ook wat hedendaagse invloeden. Het is thrash, maar modern, en dat ligt echt heerlijk in het gehoor!
userIcon
Ach, geen enkele noot van Mustaine staat op Master of Puppets...
userIcon
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 @ 17:07 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ach, geen enkele noot van Mustaine staat op Master of Puppets...
Nee inderdaad, en er staat ook geen enkele noot van 50 cent op Paranoid, heeft ook niks met elkaar te maken.

En het doet pijn om "trash" te lezen, waarom blijft iedereen het toch fout doen?
userIcon
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 @ 14:54 schreef Symn het volgende:

[..]

Ja, maar meneer kan het zelf ook nog niet los laten en mentioned zelf metallica in zo'n beetje elk interview.... dus geeft het niet.
Dat noemen wij goede marketing, want om de een of andere reden blijft het nog steeds publiciteit genereren.
userIcon
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 @ 18:39 schreef SadisticMagician het volgende:

En het doet pijn om "trash" te lezen, waarom blijft iedereen het toch fout doen?
tashmetal bestaat toch ook.. zegmaar de slechte thrash
dave deed toch echt wel iets meer dan lomp alcohol gebruik waardoor hij eruit gemikt werd hoor
userIcon
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 @ 14:54 schreef Symn het volgende:

[..]

Ja, maar meneer kan het zelf ook nog niet los laten en mentioned zelf metallica in zo'n beetje elk interview.... dus geeft het niet.
tja en bovendien gaan Metallica, Megadeth, Slayer en Anthrax samen touren.
allemaal Havebeen's!!
userIcon
quote:
Op woensdag 16 september 2009 @ 16:09 schreef cleany het volgende:

[..]

tja en bovendien gaan Metallica, Megadeth, Slayer en Anthrax samen touren.
Las in de krant vandaag dat Dave van niets weet hierover, dit is tevens nog een gerucht. Maar Dave sluit niets uit
Headcrusher, het eerst wat beschikbaar was van dit album op hun pagina @ (ik geloof) RoadRunner records dat ik het gehoord had. Ow Mijn Lieve Heer, dat is me een bruut nummer! Sindsdien, dagelijks (vooral 's morgensvroeg) op gezet! Daadwerkelijk een gruwelijk nummer, lyrics maken je gewoon ziek als je er naar luistert en de gitaren mishandelen de speakers waarover zij klinken. Zojuist wat nummers geluisterd van het album, tsja, gewoon, goed.
quote:
Op maandag 14 september 2009 @ 19:33 schreef Tokus het volgende:
wow, gelijk al de bekende "trash" fout. Jammer jammer jammer.
Jah precies! Verdomme, je weet niks van echte thrash!
Er zijn veel meer gaafe thrash metal band dan alleen maar "Metallica" en Megadeth (Megadeth is echt thrash, en ze zijn terug en hoe!). Verder wil ik kwijt dan idd, je begint weer over Metallica! Shit, ik moet je niet
uitschelden, toen je klote review zag! GODVER! Moet ik meer kwijt? LOSER! METAL MADNESS 4EVER ... PS: Ik hou van meerder stijlen zoals funk/jazz/blues/rock en ik had het over de reviewer, en niet over Tokus
quote:
Op maandag 14 september 2009 @ 19:49 schreef ThE_ED het volgende:
Ja, als je niet hebt meegekregen dat Megadeth eigenlijk al weer een tijdje toch op zijn minst leuk aan de weg timmert, qua shows én qua albums dan ben je een tijdje niet zoveel met metal bezig geweest, ja.

Stiekem vind ik zelf het vorige album, "United Abominations", wat aansprekender op de een of andere manier.
Idd, UA is ook heel sterk! Maar "Endgame" is echt thrash! Ook al zijn het crawlers, zoals ik die noem, waar die reviewer niks van weet! Shit, ik kan nog een beter oordeel geven over Megadeth/Testament/Overkill/Posessed/The Haunted etc! Fuck, hij zei het zelf al dat ie Metal links liet liggen! Reviewer, je weet niks! DUDE! Ik ben oud, ik heb Slayer ook al zo vaak gezien, maar die vallen vaak wel in hetzelfde ding. Niet dat dat slecht is! Maar toch!
userIcon
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 @ 13:02 schreef M4RT1JN het volgende:
Megadeth is echt thrash, en ze zijn terug en hoe!
ze zijn al een paar jaar terug hoor. Of heb je The System Has Failed en United Abominations gemist? Die platen zijn ook zeer de moeite waard.
userIcon
Ik heb weer een nieuw schijfje dat ik moet kopen!
Wat een geweldige plaat is dit geworden!
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 @ 21:06 schreef Tokus het volgende:

[..]

ze zijn al een paar jaar terug hoor. Of heb je The System Has Failed en United Abominations gemist? Die platen zijn ook zeer de moeite waard.
Gozer, ik heb alle Megadeth, inclusief een paar LP's! Dus ik weet het donders goed! Megadeth and the boyz r0ck! Ik heb ze al 3 keer gezien!
userIcon
Martijn,

Ik zou zeggen...solliciteer als reviewer :p.

Verder wil ik toch even op het 'trash'-issue reageren. Ik snap best dat sommige mensen misschien op de teentjes zijn getrapt als er over 'trash' gesproken wordt, terwijl dat in hun ogen niet zo is. Maar laat iemand mij dan maar eens een precieze beschrijving van 'trash' geven. Volgens mij is namelijk de betiteling 'trash' ook afhankelijk van de luisteraar, en wat hij als trash ziet.

Jullie mogen van mij allemaal roepen of het wel of geen trash is...het blijft een leuke discussie...maar ik vind dat ze wel degelijk zo te bestempelen zijn.

Groeten!
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 @ 13:06 schreef M4RT1JN het volgende:

[..]

Idd, UA is ook heel sterk! Maar "Endgame" is echt thrash! Ook al zijn het crawlers, zoals ik die noem, waar die reviewer niks van weet! Shit, ik kan nog een beter oordeel geven over Megadeth/Testament/Overkill/Posessed/The Haunted etc! Fuck, hij zei het zelf al dat ie Metal links liet liggen! Reviewer, je weet niks! DUDE! Ik ben oud, ik heb Slayer ook al zo vaak gezien, maar die vallen vaak wel in hetzelfde ding. Niet dat dat slecht is! Maar toch!
userIcon
quote:
Op zondag 20 september 2009 @ 17:05 schreef OldTimeHardcore het volgende:
Martijn,

Ik zou zeggen...solliciteer als reviewer :p.

Verder wil ik toch even op het 'trash'-issue reageren. Ik snap best dat sommige mensen misschien op de teentjes zijn getrapt als er over 'trash' gesproken wordt, terwijl dat in hun ogen niet zo is. Maar laat iemand mij dan maar eens een precieze beschrijving van 'trash' geven. Volgens mij is namelijk de betiteling 'trash' ook afhankelijk van de luisteraar, en wat hij als trash ziet.

Jullie mogen van mij allemaal roepen of het wel of geen trash is...het blijft een leuke discussie...maar ik vind dat ze wel degelijk zo te bestempelen zijn.
het is vrij simpel: het genre heet thrash metal.
userIcon
quote:
Op woensdag 16 september 2009 @ 15:32 schreef Blaf het volgende:

[..]

Daarna ging het ook hard bergafwaarts met metallica!
Tja, je zegt het zelf: Master of Puppets was het hoogtepunt (vrijwel geaccepteerd door iedere metalfan met verstand van zaken) zonder één noot van Mustaine.

Mustaine had aardige ideetjes binnen die band maar Hetfield en Burton waren toch iets belangrijker voor het creatieve proces dan Mustaine.
userIcon
quote:
Op zondag 20 september 2009 @ 18:13 schreef Tokus het volgende:

[..]

het is vrij simpel: het genre heet thrash metal.
In het Nederlands Trash, in het Engels Thrash
33  van 33 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 23/05 CD: Cold Specks - I Predict A Graceful Expulsion0
» 21/05 CD: King Creosote & Jon Hopkins - Diamond Mine Jubilee Edition6
» 18/05 CD: North Atlantic Oscillation - Fog Electric1
» 18/05 CD: Golden Earring - Tits 'N Ass7


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden