DVD: Deadsnow

Voor de liefhebbers van zombiefilms zijn er een aantal elementen die een film tot een succes kunnen maken. Zo zijn er natuurlijk de klassieke dooddoeners als spanning, bloed en gore die vrij essentieel zijn, maar er zijn ook een aantal minder vaak voorkomende onderdelen die een slasher tot een geniaal meesterstuk kunnen maken. Zo was het de humor die Shaun of the Dead tot een briljante prent maakte en waren het de opvallend snelle 'zombies' in 28 Days Later die het genre wat nieuw leven inbliezen. Een van de nieuwste films in het genre is Dead Snow, een Noorse film die de bijna magische combinatie van zombies en nazi's als rode draad kent. De film was dit jaar een groot succes op het Sundance International Film Festival en is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Acht medicijnstudenten besluiten met zijn allen een romantisch weekend door te brengen in een afgelegen berghut in Noorwegen. Er is geen vuiltje aan de lucht: er ligt een flink pak sneeuw en in de hut knispert een weldadig haardvuur om de studenten lekker te verwarmen. Echter, al op de eerste avond wordt het idyllische plaatje ruw verstoord als er een wat norse man aanklopt. Hij vertelt de jonge toeristen over de geschiedenis van het gebied en dan met name over wat er in de Tweede Wereldoorlog is gebeurd met een leger SS-soldaten. Hij waarschuwt de jongeren dat het niet pluis is in de omgeving en vervolgt zijn weg. De studenten geloven de verhalen van de man niet zo en slaan zijn waarschuwing in de wind. Als ze echter binnen een dag al geconfronteerd worden met de eerste 'levende dode' Nazi start er een strijd op leven en dood.

Dead Snow of Død Snø, zoals de film in het Noors heet, is een bijzonder originele zombiefilm. De regisseur neemt in eerste instantie behoorlijk veel tijd om de karakters te introduceren en doet dit vervolgens eigenlijk onvoldoende. En dat is jammer, want hierdoor is het moeilijk om mee te leven met de personen die niet in het begin het loodje leggen. Gelukkig bevat Dead Snow genoeg positiefs om deze kleine misstap te vergeven. Zo zien de kwaadwillende Duitsers er behoorlijk angstaanjagend uit, is het verhaal vrij aardig verzonnen en ook qua gore scoort de film behoorlijk goed. Het aantal confrontaties is aan de lage kant, maar de vrij explosieve finale is echt de moeite waard.

De release van Dead Snow is op zichzelf niet zo bijzonder; de dvd bevat namelijk helemaal geen extra's. Wel is de verpakking erg mooi, de hoes is een zogenaamde steelpack, wat zeker iets toevoegt aan de uitgave. Voor 14,99 euro haal je een originele en bij vlagen humorvolle horror in huis, maar het is wel jammer dat er niet wat extraatjes zijn toegevoegd.

Label: Splendid Films Releasedatum: 29 oktober 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t.

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.