Film: My Sister's Keeper

De mogelijke redenen die achter een zwangerschap kunnen schuilen zijn talrijk; van een gescheurd condoom tot de oerchristelijke moraal van vermenigvuldiging. De reden achter de geboorte van Anna Fitzgerald in de film (en tevens boek) My Sister's Keeper is er echter één van een geheel andere orde. Het meisje is namelijk ter wereld gebracht om te dienen als perfecte donor voor haar aan leukemie lijdende zus Kate. Anna heeft haar bestaan te danken aan een vleugje wetenschappelijke expertise, die ervoor heeft gezorgd dat al haar potentiële donormateriaal naadloos aansluit op het lichaam van haar zieke zus. Niet geheel verwonderlijk, brengt deze wetenschappelijke innovatie de nodige controverses met zich mee.

My Sister's Keeper laat de inmiddels overvloedig uitgekauwde kwestie van het sleutelen aan het menselijk genoom met rust. Gelukkig maar, er zijn hieromtrent immers meer dan genoeg christenfundamentalisten die graag stellingname delen met de rest van de wereld. Nee, deze film kaart aanvankelijk juist de positie van Anna als individueel persoon aan: wat gaat er in het nog jonge meisje om wanneer zij zich steeds bewuster wordt van de wrange reden achter haar bestaan? Wanneer ze gedwongen dreigt te worden een nier af te staan, besluit ze een rechtszaak aan te spannen tegen haar ouders. Het laat zich raden dat dit grote invloed heeft op de gezinsdynamiek binnen familie Fitzgerald.

Door de huidige gebeurtenissen af te wisselen met flashbacks krijgt de kijker steeds meer inzicht in het leven en de motieven van Anna, Kate en hun familie. Ondanks het ietwat trage verloop van het het verhaal weet deze opbouw zeker te bekoren, en bij vlagen zelfs te ontroeren. Mede dankzij de sterke acteerprestaties van onder andere Sofia Vassilieva als de zieke Kate en Cameron Diaz – die zeer overtuigend een wanhopige moeder met een verlies van realiteitsbesef neerzet – wordt de film naar een hoger niveau getild. Wat mij in negatieve zin opviel was hoe Anna's strijd om zelfbeschikking van haar eigen lichaam naarmate de film vordert sterk naar de achtergrond schuift, om tijdenlang plaats te maken voor de lijdensweg die haar zus Kate moet ondergaan. Deze robuuste overgang komt de algehele lijn van het verhaal niet ten goede, en had subtieler gekund.

Mensen die het boek gelezen hebben zullen hoogstwaarschijnlijk teleur worden gesteld door enkele cruciale veranderingen die men voor de film heeft doorgevoerd. Het boek wordt gekenmerkt door een uiterst markant einde, dat na enig nadenken juist bijzonder goed strookt met de lijn van het verhaal. Voor de film is gekozen voor een geheel andere, en tevens minder indrukwekkende, afloop. Deze keuze is niet geheel verwonderlijk, doordat het oorspronkelijke einde waarschijnlijk onverenigbaar is met de wijze waarop in de film het verhaal verteld wordt. Hoewel dit enigszins afbreuk doet aan de intensiteit van de film ten opzichte van het boek, blijft My Sister's Keeper een mooi weergegeven drama dat niet alleen ingaat op de tragische strijd tegen kanker, maar je tevens aan het denken zet over de zelfbeschikking van mensen over hun eigen leven en lichaam.

Label: Warner Bros. Releasedatum: 27 augustus 2009
Kijkwijzer: Waardering Film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.