DVD: Twilight

Het heeft een tijd geduurd voordat we de dvd op de redactie hadden ontvangen (tweeënhalve maand), maar dan heb je wel wat: Twilight. De film, naar het gelijknamige boek van Stephenie Meyer, is tijdens de MTV Movie Awards 2009 gigantisch in de prijzen gevallen. Er zijn duidelijk twee kampen te zien tussen de kijkers van deze film. De ene groep vindt het een enorm goede film, de ander zegt dat het aanfluiting is. Maar wie moeten we nou geloven? Een blik op het eerste deel van de Twilight-trilogie.

Isabella 'Bella' Swan heeft het er moeilijk mee. Gescheiden ouders, een verhuizing voor de boeg en alle vrienden en vriendinnen achter laten in Phoenix, Arizona. Haar vader vertrekt met de complete inboedel naar het dorpje Forks, waar hij werkzaam is als agent. Bella is verplicht om volledig opnieuw te beginnen in het kleine dorpje in Washington. Nieuwe school,vrienden en een nieuwe houding aannemen, ze heeft aardig wat voor de boeg.

Op de middelbare school van Forks begint het allemaal zeer goed. Bella maakt langzaam maar zeker steeds meer vrienden en ze begint haar draai langzaam te vinden, maar toch zit er iets dwars. Op regenachtige dagen verschijnt er een aparte familie op het terrein; de Cullens. De drie broers en een enkele zus worden gezien en ook behandeld als buitenbeentjes, iets wat ze weinig interesseert. Ook Bella lijkt de familie weinig te schelen, op een enkel familielid na. Edward Cullen heeft een aparte fascinatie voor Bella en hij doet geen moeite om deze te verbergen. Langzamerhand gaat ook Bella overstag en een romance ontstaat.

De film zelf valt aardig tegen. Het is een film die meer draait om de relatie tussen Bella en Edward, dan om andere elementen. Misschien wordt de spanning waar velen over praten niet in deze film vertoont, maar pas in deel twee of deel drie van de Twilight-trilogie. De eerste film draait veelal om de introductie van de Cullen-familie, Bella en haar vader en enkele vriend(inn)en op de middelbare school van Forks.

De effecten in de film zijn redelijk gaar. Om niet te veel te spoileren; van de basiselementen die een vampier in ieders ogen heeft, wordt veel uit het raam gegooid. Heb je bijvoorbeeld ooit een bloedzuiger gezien die in het zonlicht een fonkelende huid heeft en zonder moeite in een boom kan klimmen als een kat? Misschien moet je hier maar even doorheen kijken, maar het is uwer reviewer niet gelukt.

De extra's op de dvd zijn leuk, maar ook niet vreselijk bijzonder. Je krijgt meerdere verwijderde scènes voorgeschoteld met een introductie van de regisseur. Voor iedere scene wordt haarfijn uitgelegd waarom het deel uit de film is geknipt. Ook is er, naast de gebruikelijke trailers, een documentaire te zien van hoe het er achter de schermen van Twilight aan toe ging. Het is grappig om te bekijken, maar na de meer dan vijftig minuten durende docu kom je ook niet verder dan een korte 'Mh, grappig.'-zin.

Al met al is de film leuk om voor één keertje te kijken, maar zeker niet om als verplichte kost te beschouwen. Wil je toch eens zien hoe een geromantiseerde en minder enge versie van vampieren zijn gemaakt, dan kun je de dvd gewoon een keertje huren.

Label: Warner Home Video Releasedatum: Juni 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's:

Voor meer films en dvd's, kijk dan even in film, tv & radio