CD: Best Gay Hits Ever

Je moet wel durven, als vrouw met je roze Best Gay Hits Ever naar je auto wandelen om deze te gaan beluisteren zodat je hem voor FOK! kunt gaan reviewen. Toch waagde ik me eraan... en verbazend genoeg kwam ik ermee weg... En vrolijk werd ik er ook nog eens van.

Wat is een typische Gay-hit?
De titel van de cd zet je wel meteen aan het denken: Wat is nu een typische Gay-hit? Je denkt dan vaak toch meteen aan The Village People, maar ook Wham! en Tom Jones schijnen helemaal 'gay' te zijn als we de makers van deze verzamelaar moeten geloven. Wat vooral opvalt aan de twee cd's is het hoge gehalte vrolijke nummers. Of je nu wel of niet homo bent, je wordt gewoon blij van deze nummers.

Het is niet alleen oud wat de klok slaat, ook enkele nummers van het laatste songfestival (blijkbaar een heus gay-event!) staan op de twee schijven. Onze eigen Toppers nemen het op tegen de winnaar van het festival, Alexander Rybak. Toch moet de dubbelaar het vooral hebben van wat ouder materiaal, blijkbaar wordt er vandaag de dag weinig 'gay-muziek' meer gemaakt, al blijft het voor mij vaag wat dat nu precies is. Ik beluister de cd vooral als muziekliefhebber, homo of hetero, dat doet er toch niet toe. Het zal wel komen doordat deze tracks vaak in het homo-circuit (ook al zo'n vervelend woord) worden gedraaid, maar het komt allemaal wel wat stigmatiserend over. Zo ook de fel roze cover van de cd, om nog maar te zwijgen van de half ontblote billen die je aanstaren als je hem openklapt. Dit was op zich allemaal niet nodig geweest. Het gaat hier vooral gewoon om een gezellige cd die net zo goed 'Alle 40 gezellig' had kunnen heten. Als reviewer vraag ik me toch af waarom het nu zo nodig bestempeld moest worden als 'gay'... maar dat zal mijn hetero achtergrond wel zijn.

Kan het meer gay? The Village People

Zoals gezegd is de cd eigenlijk gewoon een gezellige verzameling nummers, om vrolijk van te worden. Op een feestje zal hij het zeker goed doen en dan heus niet alleen op een homo-party. Bij de komende buurtbarbecue mag de dubbelaar best in de cd-speler belanden. Wat betreft waardering houden we het toch maar op drie sterren, want een echte topper is het niet. Gewoon lekker, gewoon gay (blijkbaar).

Tracklist

CD1:
1. Toppers - Shine