Kasabian - West Ryder Pauper Lunatic Asylum

Het heeft even geduurd, maar we worden beloond voor het wachten: Het nieuwe album van de Britse band Kasabian. Het ligt inmiddels al even in de winkel, maar dat maakt het er zeker niet minder op. Laten we eens kijken hoe het derde album West Ryder Pauper Lunatic Asylum in het gehoor ligt.

De titel van het album klinkt al apart. West Ryder Pauper Lunatic Asylum is niet een allerdaagse titel voor een album. Een korte blik in de geschiedenis leert ons dat een instituut voor de geestelijk gestoorden zo heette. Later is de naam veranderd naar High Royds Psychiatric Hospital en in 2003 sloot de faciliteit. Volgens gitarist Sergio Pizzorno van Kasabian is de naam van de de vroegere inrichting het enige dat overeenkomt met de sfeer van het album. Toen Sergio Pizzorno ooit een documentaire op televisie zag en West Riding Pauper Lunatic Asylum werd genoemd, werd hij verliefd op de titel. "Het zag er gewoon geweldig uit en het gevoel dat ik hierbij kreeg deed het 'm gewoon", aldus een interview op NME.

Het album begint met het nummer 'Underdog'. In een electric vibe wordt je begeleid door de krochten van het brein van Kasabian. Een zeer energieke beat neemt je van begin tot eind mee. Zanger Tom Meighan zorgt er met zijn team voor dat je geboeid blijft luisteren naar het nummer. De laatste electrictonen van de track faden uit en vrijwel direct start 'Where Did All The Love Go'. Ook hier is de vibe weer goed en zowel vocaal als instrumentaal is het plezierig om naar te luisteren. Tenminste, als je van Meighan's stem houdt. De kritieken hiervan zijn zeer verdeeld. De een vindt het een zeikerige rotstem terwijl de ander het een geniale vocaal vindt. 'Ladies And Gentlemen, Roll The Dice' is ook lyriek weer een verhaal apart. Het heeft wat weg van een oude Beatles-plaat. Zowel het effect dat over de stem en instrumenten is gedaan, als een klein zangkoortje en Brits accent, het zou zomaar kunnen.

In plaats van 12 nummers met alleen de stemmen van Kasabian zelf, is er ook een nummer weggelegd voor een gastoptreden. Waar je eerder zou denken aan een zangeres dan een actrice, is het tweede toch het geval. Niemand minder dan actrice Rosario Dawson verzorgt samen met Meighan een backing vocal op het nummer 'West Ryder Silver Bullet'. Naast een pratende introductie is Dawson, onder meer bekend van films als 'Death Proof', 'Eagle Eye' en Clerks II', te horen op de achtergrond van grote lappen van het nummer. Het nummer, dat een beetje westernesque uit de hoek komt, is niet het beste nummer van het album, maar wel een fijne toevoeging van het geheel.

Lyriek als instrumentaal is het album weer een typische Kasabian; lekker, memorabel en een fijn meezinggehalte. Het enige struikelpunt om de plaat niet te halen zou de zang van Meighan kunnen zijn. Vind je het top, dan moet je de cd zeker halen. Denk je het toch niet helemaal zeker te weten of je de stem goed of slecht vindt, geef het een kans en haal de plaat gewoon in huis.

Tracklist:

1. Underdog
2. Where Did All The Love Go?