CD: Don Henley - The Very Best of Don Henley

Very Best-albums zijn vaak leuk om een setje nummers bij elkaar te hebben, maar toevoegen doen ze zelden iets. Toevoegen dan in de zin van nieuwe tracks. Een enkele keer komt er een uitvoering op de cd terecht die niet eerder verscheen, maar over het algemeen is het niet meer dan een verzameling nummers van allerlei andere albums geplukt. Toch kan het een heerlijke ervaring zijn een Very Best-cd in je bezit te hebben. Gewoon even om het beste van het beste in één hand te hebben. The Very Best of Don Henley is zo'n cd, een lekkere verzameling tracks die je mee terug in de tijd neemt, de tijd waarin Eagles hun vleugels wijd spreidden.

Onlangs stonden The Eagles nog in het Gelredome in Arnhem en daar maakte Henley slim gebruik van de mogelijkheden om zijn nieuwste cd te promoten. Met het spelen van 'Boys of Summer' en 'Dirty Laundry' vestigde hij even de aandacht op zijn nieuwe album. Het zal zeker bijdragen aan de verkoopcijfers, want na het bezoek van zo'n concert gaan mensen toch vaak even langs de muziekwinkel of surfen naar Bol. Dom is Don dus niet.

Nee, Don is zeker niet dom, hij is een muzikaal genie. Met 62 jaar heeft hij al heel wat jaren achter zich gelaten, jaren waarin hij zeker muzikaal zijn sporen meer dan verdiend heeft. Een Very Best-cd is dan ook absoluut niet onterecht. Met 14 tracks is het wat weinig, want er zijn veel meer Very Best-nummers die hierop hadden kunnen staan. Maar dat is meteen ook het lastige van verzamel-cd's, de samensteller moet keuzes maken. In dit geval zijn er wel een groot aantal goede keuzes gemaakt, getuige de tracklist.

De eerste twee nummers noemden we hier al even, maar daarmee is nog maar het begin gemaakt. Alle grote hits staan op de cd. 'The End Of The Innocence', 'New York Minute', 'Everybody Knows' en 'Everything Is Different Now', ze ontbreken geen van alle. Als laatste track is gekozen voor 'Taking You Home' en dat is eigenlijk ook wat het album doet: het brengt je thuis. Het voelt ook als een warm thuis. The Very Best of Don Henley mag eigenlijk in geen enkele muziekcollectie ontbreken, tenminste niet als je van écht goede muziek houdt. Henley heeft met zijn stijl toch een stempel op de muziekgeschiedenis gedrukt en niet alleen voor fans is deze cd een must-have.

Mr. Eagles - Don Henley

Zonder uiterste houdbaarheidsdatum
Nagenoeg alle nummers zijn door Henley zelf geschreven, waarmee hij aantoont een muzikaal virtuoos te zijn. Hij weet met zijn songs de luisteraar te pakken, vast te houden en eigenlijk ook nooit meer echt los te laten. Zeker voor de dertigers en veertigers onder ons zal er veel herkenning en nostalgie in dit album zitten. Heerlijk terug naar die tijd. Henley kan als geen ander duidelijk maken dat het geluk van deze tijd geen garantie is voor geluk in de toekomst, maar ook dat terugkijken geen zin heeft. Zijn nummers weten je op te tillen en mee te nemen de toekomst in. Tijdloos, zonder t.h.t.-datum, zo mag je zijn werk wel bestempelen. Zeker vijf sterren waard, zonder twijfel.

Alvast even voorgenieten met één van Henleys bekende songs:

Tracklist

1. Dirty Laundry