Film: Lesbian Vampire Killers

Films met titels als Lesbian Vampire Killers vormen de krenten uit de pap voor menig filmrecensent. Het is niet zozeer dat een dergelijk opzienbarende titel een betrouwbare voorspeller is voor enige vorm van kwaliteit, maar het trekt simpelweg altijd een hoop extra lezers en - althans, dat hopen de makers - ook bioscoopgangers. Een hoop van jullie FOK!ers heeft deze review ongetwijfeld aangeklikt onder invloed van het woordje Lesbian, hopende dat daarvan enig spoor is terug te vinden in de daadwerkelijke tekst. Tot hun genoegen is de titel ditmaal eens meer dan enkel suggestief.

In deze film krijgen de twee Britse vrienden Fletch en Steve het namelijk aan de stok met een groep bloeddorstige vrouwelijke vampieren, die als klap op de vuurpijl ook nog eens lesbisch zijn. De jongens waren oorspronkelijk van plan ter invulling van hun vakantie door een bosrijk gebied te trekken, maar het lot bepaalde anders. Ze belanden namelijk in een gemeenschap waar een vloek ervoor zorgt dat alle meisjes vanaf hun achttiende veranderen in lesbische vampieren. Hoe dat zomaar kan? Iets met een voorouder van Steve die eeuwen geleden de opper-lesbienne van haar leven beroofde. Steve zelf is dan ook voorbestemd om een eind te maken aan al deze ellende. Dit uiteraard niet zonder de hulp van zijn zwaarlijvige vriend Fletch, een groep knappe Scandinavische studentes en natuurlijk de dorpsdominee, wiens eigen dochter bijna 18 wordt...

Bovenstaand relaas klinkt bijna als het soort verhaal waarmee men probeert ordinaire pornofilms van enige diepgang te voorzien. Maar een film van die orde is Lesbian Vampire Killers geenszins. Het betreft hier namelijk een bijzondere horrorkomedie van Britse makelij. De film is wezenlijk anders dan genregenoot als Scary Movie, die de lach vooral afdwong door andere horrorfilms te persifleren. Deze film is unieker te noemen, wat voornamelijk veroorzaakt wordt door de absurdistische insteek van het verhaal, de situaties en de manier waarop de personages zich in dit alles rondwaren.

De acties van Steve en Fletch stroken in veel gevallen totaal niet met wat men zou verwachten op basis vele andere horrorfilms. Het komische talent van Travis Oliver (Steve) en in het bijzonder James Corden (Fletch) speelt een bepalende rol bij de effectiviteit van deze aanpak. De beoogde humor komt zodoende in de meeste gevallen goed uit de verf. In die zin is de film in zijn opzet geslaagd; anderzijds gaan de grappen zelden verder dan punchline-komedie en blijft de echte schaterlach uit (behalve bij het ijzersterke eindshot).

Afsluitend dient wel aangehaald te worden dat Lesbian Vampire Killers een aardig excentrieke film is, die slechts gewaardeerd kan worden als het soort humor tot je smaak behoort. Normaliter is het gebruik van het 'je moet fan van het genre zijn'-cliché uit den boze in een deugdelijke review, maar het dekt in dit geval dermate goed de lading dat ik graag een eenmalige uitzondering maak. Of je laat je meevoeren in deze anderhalf uur durende absurdistische achtbaanrit, of je tracht met de armen over elkaar gevouwen een reeks onnavolgbare pogingen tot humor gade te slaan. Deze laatste groep mensen kan zich overigens nog altijd vergapen aan blote tieten, want die zijn er natuurlijk ook nog.

Label: LOC Film Distribution Releasedatum: 30 juli 2009 Kijkwijzer:
Waardering film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.