CD: Judas Priest - A Touch of Evil - Live

Een band van zo'n 40 jaar oud brengt de zoveelste live-cd uit waarop een kale man van 57 jaar ons toezingt. Dat voorspelt niet veel goeds zou je denken, maar zodra de eerste gitaarklanken de stereo uit stromen begint het te kriebelen. Dit is Judas Priest en dat is net als met pizza: slecht is het nooit. Waar sommige bands beter hadden kunnen stoppen heeft Judas Priest al decennia lang een gerechtvaardigde en geloofwaardige plaats in de metalscene.

Misschien dat het mensen wat oncomfortabel maakt om een oude legende als Judas Priest nog steeds te zien en te horen, mythen worden vaak immers pas gecreëerd na het stoppen of overlijden van dit soort iconen, dan begint de verering pas echt. Maar we hebben hier te maken met levende goden, die net als in de Griekse oudheid de gewoonte was, zich onder ons begeven. In dit geval maken ze een verdomd lekker album.

Het album A Touch of Evil – Live brengt ons 11 nummers die volgens Sony Music nog niet eerder in deze vorm live op cd zijn uitgebracht. Toch is het nummer Riding on the Wind al eerder live verschenen, namelijk als bonustrack op het album Killing Machine/Hell Bent for Leather. Ook Beyond the Realms of Death en Painkiller zullen je bekend voorkomen wanneer je in bezit bent van de Live in London cd of dvd. Wel is het zo dat in Londen de zang werd verzorgd door Tim 'Ripper' Owens, terwijl Rob Halford nu de teksten ten gehore brengt. De Halford-fanboys kunnen dus hun hart ophalen.

Voor de heidenen onder ons: Robert John Arthur Halford was de zanger op de eerste single van Judas Priest in 1974 en hij maakte deel uit van de band tot 1992. Uiteindelijk volgde er een reünie in 2003. Geboren in het Engelse Walsall, een plaatsje dat ooit is verkozen tot meest depressieve locatie in Engeland, heeft Halford inmiddels woningen over de hele wereld, waaronder in ons eigen Amsterdam. Zijn succes is vooral te danken aan zijn enorme stembereik van vier octaven, waarmee hij zowel een imponerend diep geluid kan voortbrengen als hoge schelle gillen.

De complete bezetting voor dit album bestaat behalve voorgenoemde zanger Robert Halford uit drummer Scott Travis, bassist Ian Hill en gitaristen Glenn Tipton en K.K. Downing. Samen prediken zij hun muzikale boodschap voor ons als volgelingen en net zoals Christelijke discipelen keer op keer dezelfde Bijbel doorlezen luisteren wij keer op keer naar dezelfde muziek, omdat we geloven dat zonder Judas Priest de wereld niet hetzelfde zou zijn. Of in ieder geval... de metalscene. Daarom luisteren wij naar deze zoveelste live-cd en wanen wij ons bij de concerten uit 2005 en 2008, volume op maximum, ogen dicht en hoorns in de lucht.

Tracklist
1. Judas Rising – 4:23
2. Hellrider – 5:37