Boek: Music Icon - Marley en Dylan

In navolging van de Icons-serie die Taschen uitbracht over de groten op het witte doek heeft de artistieke uitgever nu de eerste stappen gezet om ook de muzikale grootheden te belichten in de serie Music Icons. De eerste uitgaven verhalen over twee Bobs die beiden een sterke invloed hebben gehad op de muziekgeschiedenis: Bob Dylan en Bob Marley.

De opzet en lay-out van beide boeken is gelijk in beide uitgaven en tevens hetzelfde als die van de Movie Icons. In een kleine 200 pagina's wordt het leven en de invloed van de muzikanten kort beschreven in drie talen: Engels, Duits en Frans. Zoals gewoonlijk bij de boeken van Taschen ligt de focus dan ook niet op grote lappen tekst, maar juist op het visuele geheel. De boeken staan propvol met foto's van de artiesten, op bijna elke pagina wel één.

De indeling van de hoofdstukken is ook van hetzelfde laken een pak: de korte intro van een paar pagina's die bij Dylan "Freewheelin'" is gedoopt en bij Marley "Jammin'" wordt gevolgd door een chronologische tocht door de decennia waarin de grootheden hun invloed uitoefenden of nog steeds uitoefenen. De jaren '60, '70, '80, '90 en '00 komen achtereenvolgens aan bod en beslaan het grootste deel van de boekwerken. Volgende hoofdstuk bevat de indrukwekkende overzichten van hun 'Essential Recordings'. De cover en de inhoud van de platen wordt getoond, tezamen met een korte quote uit enkele reviews over de plaat. De hekkensluiters van het boek zijn een overzicht van de 'Awards and Chart History' en de bibliografie.

Ondanks dat er slechts korte tekstfragmenten worden gebruikt steek je veel op van de geschiedenis van deze iconen. En juist de foto's van Marley en Dylan maken het boekwerk zo interessant. Het is dan ook meer een salontafeluitgave dan een boekwerk voor de extreme fan. Als het je om het leeswerk gaat, dan is de drietalige indeling ook niet ideaal, maar daarnaast kan je dan beter een uitgebreide biografie aanschaffen. Wil je echter snel en overzichtelijk wat te weten komen over deze artiesten en hou je van bladeren door de vele foto's dan heb je aan deze Music Icons een goede. En voor de prijs hoef je het niet te laten. Met een beetje speuren koop je al vanaf 7 euro zo'n boek!

Uitgever: Taschen ISBN: 978-3-8365-1128-5 (Marley) /978-3-8365-1126-1(Dylan)
Pagina's:
192