Super soldaten, special effects en veel geweld. Dat zijn de hoofd ingrediënten van
Far Cry - de film. Een beetje gamer kan het spel
Far Cry wel waarderen. Het is een goed verkocht spel met al meerdere edities. Of het nu altijd zo’n goed idee is om een spel te verfilmen gaan we nu merken. Want hoe is
Far Cry the film?

Ex-elitesoldaat Jack Carver (Til Schweiger) leidt een rustig leventje als stuurman voor toeristen die op zoek zijn naar walvissen. Een beetje rondvaren en wat bier drinken zijn de hoofdlijnen van zijn bestaan. Maar daar gaat verandering in komen. De zeer aantrekkelijk journaliste Valerie (Emmanuele Vaugier) huurt de boot van Jack om naar een militair eiland te varen. Zij is namelijk het nichtje van een daar gestationeerde kolonel (Ralf Moeller) die een enorm geheim op het spoor is. Eenmaal aan land wordt Valerie direct opgepakt en de boot met Jack daarop wordt opgeblazen. Gelukkig hebben Jack zijn vroegere instincten hem niet in de steek gelaten, want hij weet op het laatste moment nog van de boot te ontsnappen. Dokter Krieger (Udo Kier) voert voor het leger daar geheime genexperimenten uit. Aan hem de taak om een supersoldaat te maken voor het leger. Dit zijn natuurlijk testen die het daglicht niet kunnen vertragen. Aan Jack dus de taak om dit te stoppen en Valerie van het eiland af te krijgen.

Ondanks het feit dat de regisseur niet de niet de minsten in zijn cast heeft zitten, is de film zelf te triest om ook maar af te kijken. Het camerawerk is ronduit amateuristisch te noemen en schudt dan ook vreselijk. Dit was misschien nog leuk bij bijvoorbeeld
cloverfield, maar in een speelfilm waarbij het niet de bedoeling is om de kijker het gevoel te geven dat het met een handcamera is opgenomen, is het ronduit irritant en prutserig. De acteurs zitten niet lekker in hun rol en de dialogen zijn dan ook erg krampachtig. Dan hebben we het nog niet over de special effects, die regelrecht uit een B-film lijken te komen. De supersoldaten springen rond als een stel konijnen die last hebben van stijve spieren.

Om goed te kunnen zien hoe ze deze B-film effecten hebben gemaakt, mag je op de tweede disk een kijkje nemen in de keuken van de CGI-effecten. Bij deze uncut-versie van de dvd zit namelijk ook nog eens een extra dvd met allemaal bonus materiaal. Een kijkje op de set van deze film en wat interviews vullen, naast de CGI-effecten, dit schijfje. Allemaal niet zo heel spannend en misschien had het ook wel op de eerste dvd erbij gepast. Het is dus niet altijd goed om games te verfilmen. Misschien wilde de regisseur wel een beetje het game-effect erin houden. Game-effecten zijn voor de spelletjes. Films moet je gewoon goed in elkaar zetten zodat je er ook echt van kunt genieten als kijker. Een lekkere actiefilm is namelijk nooit weg, maar helaas is deze compleet mis geschoten. Dat er ruim 30 miljoen dollar voor deze film is uitgetrokken is in ieder geval niet terug te zien. Misschien hadden ze het beter in iets anders kunnen investeren.
Label: Splendid Film
Releasedatum: April 2009
Kijkwijzer:
Waardering Film: 



Waardering extra's: 



Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.
Lees ook:
»
25/05 DVD: Dolfje Weerwolfje6
»
24/05 DVD: Zombibi19
»
17/05 DVD: Mission: Impossible - Ghost Protocol7
»
25/04 DVD: The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 118
|
de reviewer is niet bekend met het oeuvre van Uwe Boll?
Het leuke aan dit soort reviews is, naast de overdreven negativiteit, dat het verhaal al voor 80-90% verteld wordt, waardoor er amper iets te kijken overblijft.
Dus tsja, als het verhaal je al reeds bekend is, ga je op andere dingen letten die je bij overdreven aandacht zwaar gaan irriteren. Iets wat reviewer met verve doet.
quote:Op vrijdag 19 juni 2009 @ 09:49 schreef Herald het volgende:de reviewer is niet bekend met het oeuvre van Uwe Boll?

Inderdaad. Als je gewoon als review doet: 'De regisseur is Uwe Boll'. Dan heeft de rest van de review geen waarde meer en kun je die achterwege laten. Oftewel duidelijkheid en minder schrijven! Twee vliegen in 1 klap!
BTW!
http://www.petitiononline.com/RRH53888/petition.html
quote:Op vrijdag 19 juni 2009 @ 09:59 schreef Libera het volgende:
[..]
Inderdaad. Als je gewoon als review doet: 'De regisseur is Uwe Boll'.
Verder commentaar is dan inderdaad volstrekt overbodig. :-)
Overigens kan ome Telecaster zich vaak uitstekend vermaken met een stel vrienden, een paar kratten bier en een paar onbegrijpelijk beroerde films uit het rijke oeuvre van Der Uwe. Kostelijke avonden!
Altijd wel lachen om te kijken wat Uwe nu weer verzonnen heeft om de filmhistorie te verrijken.
Moet zeggen dat ik toch genoten heb van Postal. Het was de moeite waard om te kijken.
Zal deze toch even kijken met de verwachting dat dit niet heus geen hoogstandje is.
Ik heb de film in een melige bui gekeken.
Je moet dan ook achterlijk zijn om hoge verwachtingen te hebben.
Maar met een pilsje, een zak chips en een net zo melige vriend(in) naast je op de bank, is dit gewoon een lekkere slechte film.
2 sterren, voor amusementswaarde.
Bij een A-film zijn 2 sterren slecht.
Voor een Uwe Boll film is dat heel goed.
Uwe Boll probeert het weer eens, maar zijn beste film in mijn ogen, Postal, heeft hij niet kunnen overtreffen... Waarom probeert hij het nog om games te verfilmen? Vindt hij het zo leuk om dit soort reacties te krijgen

?
Waarom heeft hij nog nooit een Razzie gewonnen

?
"Of het nu altijd zo'n goed idee is om een spel te verfilmen gaan we nu merken. Want hoe is Far Cry the film?"
Die vraag is al lang en breed beantwoord en daar hebben we deze film niet voor nodig "om dat nu te merken".
Mij stoort het niet dat je een uitgebreide samenvatting maakt van deze tyfusfilm, alsof het verhaal je nog gaat boeien...en tjah, ik had als reviewer ook wel nog even iets gemeld over de geschiedenis van boll
Een ster... wauw.
quote:Op vrijdag 19 juni 2009 @ 12:23 schreef MrManiak het volgende:Uwe Boll probeert het weer eens, maar zijn beste film in mijn ogen, Postal, heeft hij niet kunnen overtreffen... Waarom probeert hij het nog om games te verfilmen? Vindt hij het zo leuk om dit soort reacties te krijgen

?
Waarom heeft hij nog nooit een Razzie gewonnen

?
Omdat Razzies bedoelt zijn voor serieuze films die geflopt zijn. Boll neemt zichzelf niet serieus. Trouwens Postal was wel de grootste kutfilm die ik ooit heb gezien! Ongelooflijk wat een slechte, kinderachtige humor zeg. De enige reden waarom hij nog films maakt is dat de gamelicenties zorgen voor degelijke inkomsten. Damn, wat haat ik die gast zeg!
quote:Op vrijdag 19 juni 2009 @ 14:50 schreef Libera het volgende:
[..]
Omdat Razzies bedoelt zijn voor serieuze films die geflopt zijn. Boll neemt zichzelf niet serieus. Trouwens Postal was wel de grootste kutfilm die ik ooit heb gezien! Ongelooflijk wat een slechte, kinderachtige humor zeg. De enige reden waarom hij nog films maakt is dat de gamelicenties zorgen voor degelijke inkomsten. Damn, wat haat ik die gast zeg!
En toch was postal zijn beste
quote:Op vrijdag 19 juni 2009 @ 14:54 schreef Markofnikoff het volgende:[..]
En toch was postal zijn beste
Tunnelrats was ook wel aardig hoor.
OT: Wat een kut film, na een half uurtje maar weer uitgezet. En dat doe ik vrijwel nooit bij films.. Irriteerde me ook ENORM aan die Til Schweiger. Jack Carver met een Duits accent, mag niet, vind ik.
quote:Op vrijdag 19 juni 2009 @ 14:50 schreef Libera het volgende:
[..]
Omdat Razzies bedoelt zijn voor serieuze films die geflopt zijn. Boll neemt zichzelf niet serieus. Trouwens Postal was wel de grootste kutfilm die ik ooit heb gezien! Ongelooflijk wat een slechte, kinderachtige humor zeg. De enige reden waarom hij nog films maakt is dat de gamelicenties zorgen voor degelijke inkomsten. Damn, wat haat ik die gast zeg!
Als je het spel Postal kent kun je toch eigenlijk ook niets meer verwachten van de film? Een film over Postal, die MOET gewoon ontiegelijk slecht zijn om de naam Postal eer aan te doen
quote:Op vrijdag 19 juni 2009 @ 09:49 schreef Herald het volgende:de reviewer is niet bekend met het oeuvre van Uwe Boll?

Zit ik afgelopen zondag 'In The Name of The King' te kijken, zie ik bij de aftiteling pas dat het een Uwe Bolletje is.
Vond hem nog best aardig uit te houden voor een kleine twee uur met een paar blokjes kaas en 2 flesjes Duvel op de bank hangen.
quote:Op vrijdag 19 juni 2009 @ 15:10 schreef XyritZz het volgende:[..]
Als je het spel Postal kent kun je toch eigenlijk ook niets meer verwachten van de film? Een film over Postal, die MOET gewoon ontiegelijk slecht zijn om de naam Postal eer aan te doen

Wou je het serieus zo goed praten?
Kijk je hebt films die zo slecht zijn dat het grappig is. Postal echter, is zo ontzettend slecht omdat het probeert grappig te zijn! Wat het dus overduidelijk niet is.
quote:Op vrijdag 19 juni 2009 @ 15:50 schreef Sigmund666 het volgende:[..]
Ben jij maar blij dat je de extended version niet hebt gekeken, die duurt bijna 3 uur
Had ik nog een stukje kaas moeten snijden en Duveltje open moeten peuteren.
Ik vond hem serieus niet bedroevend slecht, maar gewoon een gemiddelde fantasy-film, met een paar prima stukjes en een paar overbodige scènes.
Dit soort films moet je ook niet laten reviewen door een meisje dat niet gamed he...
Uwe Boll = standaard 5 sterren, als je het lager beoordeeld ben je al te serieus als reviewer bezig
TOP FILM!
quote:Op vrijdag 19 juni 2009 @ 12:23 schreef MrManiak het volgende:Waarom heeft hij nog nooit een Razzie gewonnen

?
Worst Director
for: Tunnel Rats (2008)
Also for In the Name of the King: A Dungeon Siege Tale (2007) and Postal (2007).
Aldus IMDB.
Tevens:
Worst Career Achievement Award :
Germany's answer to Ed Wood.
Anyway toen ik laatst de trailer hiervan zag had ik al zoiets van: Jesus wat slecht.
Uwe Boll is een facinerende man en volgens mij is ie ook best een aardige vent, maar films maken kan ie niet. Postal daargelaten want daar moest ik erg om lachen. Deed de game ook best eer aan. Zelfde humor.
quote:Op vrijdag 19 juni 2009 @ 20:32 schreef Zeitgeist het volgende:
[..]
Worst Director
for: Tunnel Rats (2008)
Also for In the Name of the King: A Dungeon Siege Tale (2007) and Postal (2007).
Aldus IMDB.
Tevens:
Worst Career Achievement Award :
Germany's answer to Ed Wood.
Anyway toen ik laatst de trailer hiervan zag had ik al zoiets van: Jesus wat slecht.
Uwe Boll is een facinerende man en volgens mij is ie ook best een aardige vent, maar films maken kan ie niet. Postal daargelaten want daar moest ik erg om lachen. Deed de game ook best eer aan. Zelfde humor.

En ja, Postal was zijn beste film so far... En dat zegt echt heel wat

. (Alhoewel Tunnel Rats ook nog wel te doen was

)
Claudia, Als je de game niet kent... ken je de waarde van de film niet dus ga is eerst ff Farcry spelen.
Dat je deze film serieus neemt jezus christ..
Het is wel opvallend dat in de gehele recensie nergens de naam van de regisseur terug te vinden is. Wel echt een domme fout als je het mij vraagt. Min of meer het belangrijkste na de titel.
Er staat wel telkens "de regisseur" maar verder gaat het niet. Doet de recensie niet veel goed trouwens. Komt een beetje oppervlakkig over vind ik, alsof men bij een mondelinge overhoring duidelijk de samenvatting ipv het boek heeft gelezen.

En zeker bij een film van Uwe Boll is het een gemis om dat te vergeten. Ik vond het stuk namelijk eerst nogal bot en kortaf geschreven, nu ik zie dat het van Uwe Boll is kan ik daar een stuk beter bij inkomen dat er echt weinig goeds te melden was.
Denk ook dat het wel redelijk essentieel is om de game te hebben gespeeld. Ik zie helemaal geen vergelijking met de game, en Uwe Boll wordt inderdaad ook nergens genoemd.
Zal desondanks niet een al te beste film zijn, maar lijken me wel goeie puntjes voor een volgende recensie van een gameverfilming. Resident Evil gaan beoordelen zonder de game ook maar 1 keer te hebben gespeeld schiet ook een beetje tekort, denk ik.
Zo'n film is natuurlijk voorbestemt om te falen.
Game-effecten zijn voor de spelletjes?
Bij Doom de film zijn ze er wel in geslaagd hoor! maar bij de deze film dus niet
Wist niet eens dat deze film bestond maar nu ik zie dat het van Uwe boll is begrijp ik direct waarom