DVD: Lars and the Real Girl

De schuwe Lars Lindstrom (Ryan Gosling) woont in een klein dorpje in het noorden van Amerika. Hij verblijft in de garage die naast het huis van zijn broer Gus (Paul Schneider) en zijn vrouw Karin (Emily Mortimer) staat. Helemaal perfect voor hem aangezien hij zo min mogelijk te maken wil hebben met andere mensen uit de omgeving. Echter is er wel een probleem, want die mensen in zijn omgeving laten hem niet met rust en willen hem in hun leven betrekken. Lars heeft hier echter helemaal geen behoefte aan.

Gus en Karin maken zich toch wel heel erg ongerust om Lars, zo'n extreem verlegen persoon hebben ze nog nooit gezien en dit kan gewoon niet gezond zijn. Als Lars op een dag zijn nieuwe vriendin voor komt stellen, zijn ze dan ook blij verrast. Bianca is een half-Deense, half-Braziliaanse rolstoelgebonden missionaris. De blijdschap houdt alleen heel snel op als ze Bianca in het echt ontmoeten. Zij is namelijk een anatomisch correcte sekspop in dominatrixkleding. Gus is de waanzin nabij en gaat met zijn broertje naar de psychiater (Patricia Clarkson). Zij komt tot de conclusie dat het het beste is om gewoon het spelletje mee te spelen. Zo gezegd, zo gedaan; iedereen speelt het spel mee en binnen no-time is Bianca een volwaardig lid van de toch al zo kleine gemeenschap van het dorp.

Lars and the real girl oogt op het eerste opzicht als een enorm oubollige film. Dit komt voornamelijk door de kleurensetting die in de film is gebruikt. De kleding van de acteurs is grauw er zit geen enkele vrolijke kleur in. Dan spreken we nog maar niet over de achtergronden in de film. Het dorpje waar het trio woont, oogt saai en in een winterdepressie. Het enige wat een felle kleur heeft, is de lippenstift van Bianca. Gelukkig is het alles behalve een oubollige film en is Lars and the real girl een bijna zoete en sentimenteel verhaal te noemen. Ryan Gosling zit perfect in zijn rol door Lars te spelen als een schattige, super verlegen jongetje die geen vlieg kwaad doet. Je krijgt het als kijker echt met hem te doen.

Extra’s
Bij deze dvd zitten ook een aantal speciale extra’s. Een verwijderde scène die geplaatst zou worden na het avondje bowlen. Lars is nogal gefrustreerd over een bepaald aantal zaken en die bespreekt hij met Bianca in bad. Daarnaast krijgt je als kijker het echte verhaal te zien achter Lars and the real girl. Interviews met Ryan Gosling, John Cameron (producent), Emily Mortimer en nog vele anderen. Het is meer dan alleen een kijkje achter de schermen van de film met het verhaal hoe ze aan dit script zijn gekomen. Je kunt het misschien al raden, maar het begon inderdaad bij de realdoll-website. Naast deze nogal dieprakende interviews maken we uitgebreid kennis met Bianca. Ook in dit filmpje wordt er net gedaan of ze echt leeft, evenals in de film zelf.

Het is een verhaallijn die je aangrijpt of je vindt het walgelijk. Niemand heeft slechte intenties en niemand grijpt de kans om een ander voor gek te zetten. Het voelt, zeker in het begin, vrij ongemakkelijk en niet iedereen zal zich hier overheen kunnen zetten. Maar als je toch doorkijkt, is het zeker de moeite waard. Verwacht geen goede komediefilm met in de hoofdrol Ryan Gosling. Het is een diepgaande film met komische momenten. Het is geweldig om te zien hoe de schrijver het voor elkaar heeft gekregen om 90 minuten vol te maken met een pop als hoofdpersonage. Het is vrij moeilijk om het boeiend te houden, maar dat is zeker gelukt. Lars and the real girl was in Nederland niet in veel bioscopen te zien, maar hij is het zeker waard om op dvd te bekijken. Deze dvd krijgt een degelijke 4 sterren. Leuk verhaal en verrassende mooie extra’s maken dat het zeker waard.

Label: 20th Century Fox Home Entertainment Releasedatum: 30 juni 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.