Film: Star Trek

Weinigen zullen vooraf vermoed hebben dat het geesteskind van Gene Roddenberry in 2009 nog immer in de publiciteit zou staan. De eerste Star Trek serie was in eerste instantie misschien geen enorm kijkcijferkanon, Star Trek heeft zich na al die jaren uitgebreid tot één van de meest bekende science-fiction franchises met zes tv-series, elf films, boeken, spellen en nog veel meer. Na vier jaar afwezigheid van nieuwe uitingen op tv en film keert Star Trek terug als één van de blockbusters van dit jaar. Aan het roer van de nieuwe film staat J.J. Abrams, bekend van onder andere Alias en MI:III. Samen met een cast zonder al te grote namen probeert hij een frisse start te maken met Star Trek.

De U.S.S. Enterprise is het nieuwste paradepaard van de federatie. Geavanceerder dan elk ander ruimteschip ooit. Na een noodoproep vanaf de planeet Vulcan wordt het schip voor het eerst ingezet. Bij afwezigheid van een groot deel van de ervaren mensen uit de federatie wordt noodgedwongen de academie aangesproken. De beste leerlingen worden toegewezen aan de U.S.S. Enterprise. Onder hen de rebelse James Tiberius Kirk en zijn groots mogelijke tegenpool, de halfbloed Vulcan Spock. De onervaren, maar veelbelovende crew stapt onder leiding van kapitein Christopher Pike in het grootste en gevaarlijkste avontuur in de geschiedenis van de federatie. Ze moeten het opnemen tegen de uit de toekomst komende Romulan Nero en die heeft snode plannen tegen de wereld gesmeed.

Star Trek is geen film geworden die alleen interessant is voor de 'trekkies' onder ons. Voorkennis is zeker niet vereist en technische en/of ingewikkelde prietpraat is tot een minimum beperkt. Abrams heeft er een toegankelijke film van gemaakt die het vooral moet hebben van de actie, lichtvoetigheid, de jonge cast en een lichtshow van overtuigende special effects. Dit alles wordt op de kijker afgevuurd op een aangename snelheid. Er zijn weinig tot geen scènes die onnodig aanvoelen of het tempo drukken. De 120 minuten vliegen voorbij alsof het er maar 80 zijn. Als je er lang genoeg over nadenkt zijn er hier en daar wel keuzes gemaakt die iets te veel van het toeval afhankelijk zijn of wel erg makkelijk worden opgelost door het tijdreisaspect, maar voor je je er echt aan kunt gaan ergeren ben je alweer in de volgende scène beland.

Een groot deel van de personages in Star Trek komen overeen met de crewleden uit de eerste serie. Onder andere Dr. Leonard 'Bones' McCoy (Karl Urban), Nyota Uhura (Zoe Saldana), Hikaru Sulu (John Cho), Pavel Chekov (Anton Yelchin) en niet te vergeten de populaire "beam me up" Scotty (Simon Pegg), Spock (Zachary Quinto) en James T. Kirk (Chris Pine) maken wederom hun opwachting. Pike wordt in ere hersteld als de eerste Kapitein van de U.S.S. Enterprise, een rol die hij in de eerste tv-pilot van Star Trek vervulde tot hij in de tweede pilot werd vervangen door ene James Kirk.

Abrams maakt in zijn herstart ook maar meteen gebruik van de situatie om voor het eerst een achtergrondverhaal van Kirk en Spock te vertellen. Kirk die zich veel vrijheden toe-eigent in zijn rebelse jeugd en worstelt met de heroïsche status van zijn vader en Spock die juist opgroeit in de strikte logische Vulcan-opvoeding en worstelt tussen twee extreem verschillende culturen. Het zijn grote verschillen die ze moeten overwinnen en gebruiken om enige kans te hebben om vele jaren later Nero te verslaan. Het is misschien ietwat zwart-wit uitgevoerd, maar subtiliteit is dan ook niet de kracht van deze Star Trek.

De acteur die in de schoenen stapt van het personage dat groot gemaakt is door William Shatner is Chris Pine. Pine kiest er niet voor om Shatner te imiteren, maar haalde zijn inspiratie naar eigen zeggen vooral uit helden als Han Solo en Indiana Jones. Dit is goed terug te vinden in de nonchalante houding van de ruwe Kirk die zich vooral laat leiden door het hart en door zijn dapperheid. Zo goed als eerder genoemde helden is het nog niet, maar Pine doet het meer dan aardig. Misschien wel moeilijker dan de rol van Kirk is Spock. De halfbloed Vulcan heeft geleerd altijd logische keuzes te maken en dat maakt hem al snel een stuk minder sympathiek. Gelukkig voor Zachary Quinto leeft Spocks menselijke helft een groot deel van de film op en dat weet Quinto duidelijk neer te zetten. Toch mist hij dat beetje extra wat de originele Spock, Leonard Nimoy, wel kon brengen.

Nieuwkomer in het Star Trek universum is de slechterik Nero. Deze doorgedraaide wraakengel van de planeet Romulus heeft een indrukwekkend groot en geavanceerd schip tot zijn beschikking dat hij maar al te graag inzet voor zijn destructieve doeleinden. Hoewel er weinig grote namen in de cast zijn opgenomen heeft Abrams een uitzondering gemaakt voor Nero. De rol wordt gespeeld door de Australiër Eric Bana bekend van o.a. Ang Lee’s Hulk en Munich. Toch weet Bana geen extra push te geven aan het karakter. Nero blijft jammer genoeg niet meer dan een schurk zoals velen en dat is toch een beetje een gemiste kans.

Ander vermeldenswaardig punt is wel de special effects van de film. Er mag natuurlijk ook wel wat verwacht worden van een film met zo'n hoog budget, maar er zijn genoeg recente voorbeelden te bedenken waar het toch tegenvalt of waar ze wel erg nadrukkelijk aanwezig zijn. In Star Trek is het consistent overtuigend zonder dat het alle aandacht wil opeisen en dat maakt het erg makkelijk om meegezogen te worden in de film.

Star Trek is een film die zich met een hernieuwde aanpak van Abrams op een breder publiek richt. Verwacht geen meesterwerk, maar een zeer vermakelijke film die qua aanpak is te vergelijken met films zoals Transformers en Iron Man.

Label: Universal Pictures Releasedatum: 7 mei 2009
Kijkwijzer: Waardering film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.