DVD: Oorlogswinter

Toen Jan Terlouw in 1972 het boek Oorlogswinter uitbracht was het een groot succes. Drie jaar later werd het boek als serie verfilmd door Aart Staartjes en uitgezonden door de VARA. Nu, meer dan dertig jaar later, is het boek opnieuw verfilmd, ditmaal door Martin Koolhoven. De film was vorig jaar al in de bioscopen te zien en is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Michiel (Martijn Lakemeier) is eigenlijk maar een toeschouwer in de oorlog. Als zoon van een ogenschijnlijk onpartijdige burgermeester hebben hij en zijn familie het eigenlijk helemaal zo slecht nog niet. Zijn leven verandert echter drastisch als er een Engels gevechtsvliegtuig neerstort in de nabij gelegen bossen. De volgende dag gaat Michiel direct met een vriendje bij het wrak kijken, maar hij weet dan nog niet dat één piloot de crash heeft overleefd en een Duitse soldaat heeft neergeschoten. Het is voor Michiel het beginpunt van een avontuur. Michiels buurjongen, Dirk, geeft hem namelijk een enveloppe die hij moet bezorgen als Dirk verdwijnt. De volgende dag hoort Michiel dat Dirk is opgepakt na een mislukte aktie van het verzet en hij wil de enveloppe gaan bezorgen aan de geadresseerde. Als die echter dezelfde dag door de Duitsers wordt neergeschoten, besluit Michiel de brief zelf te lezen. Het wordt hem al snel duidelijk dat er op het papier aanwijzingen staan om een geheime plek mee te kunnen vinden. Hij pakt zijn fiets en vindt de schuilplaats van de gewonde Britse piloot in het bos. Michiel neemt de verantwoordelijkheid voor de piloot op zich en raakt verzeild in een risicovol avontuur, waarin hij snel volwassen wordt. Hij moet snel leren wie hij kan vertrouwen en wie niet, anders loopt het niet goed voor hem af.

Oorlogswinter is een film die al binnen een paar seconden weet te boeien. De prachtige openingsscène, waarin je ziet hoe Michiel getuige is van de crash van een brandend Engels gevechtsvliegtuig, zorgt direct voor een flinke portie suspense. Zonder introductie word je direct door het verhaal gegrepen en blijf je eigenlijk tot het einde van de film geboeid. De wat grauw gekleurde beelden geven je direct een koud gevoel dat bij een strenge winter hoort en doordat de makers geen akelige beelden hebben geschuwd raakt de film je ook echt. Daarnaast, en dat is echt knap, weet de film meerdere generaties aan te spreken. De oudere generaties zullen met name aangesproken zijn door de herkenning; de knijpkat, de ijsbloemen op het raam en de authentieke decors. Voor de jongere kijkers zit het avontuurlijke het hem natuurlijk in de mysterieuze oom (een schitterende rol van Yorick van Wageningen), de spannende achtervolgingen en de volwassen verantwoordelijkheid die de zestienjarige Michiel moet dragen.

Naast dat de film erg spannend en integer is, zijn er ook een paar tekortkomingen. Zo is duidelijk dat Oorlogswinter geen directe verfilming van het boek van Jan Terlouw is. Natuurlijk is de rode draad hetzelfde, maar er komen veel dingen uit het boek niet terug in de film én je merkt dat er scènes zijn die in de film geen grote betekenis hebben, maar in het boek wél verder worden uitgewerkt.

Releasemaatschappij VideoFilmExpress heeft werkelijk alles uit de kast getrokken om een schitterende uitgave van Oorlogswinter op de markt te brengen. De film zit verpakt in een schitterende digipack die de kou van de winter bijna uitstraalt. In de mooie verpakking vind je niet alleen de film zelf, maar ook nog een tweede disk met extra's en een cd met de gehele soundtrack van de film. Je krijgt dus bijzonder veel waar voor je geld. Ook kwalitatief zijn de extra's bovengemiddeld. Naast de traditionele en zeer interessante 'making of' en interviews, vind je namelijk ook een documentaire over de hongerwinter, commentaartracks, premièreverslagen en uitleg over de visuele effecten en de stunts. Het is duidelijk dat de makers veel aandacht hebben besteed aan de extra's, want ze zijn vrijwel allemaal de moeite waard. Erg bijzonder is de audiodescriptie-track voor blinden en slechtzienden, waarin een voice-over vertelt wat er in beeld te zien is.

Oorlogswinter is een zeer indrukwekkende en spannende film die je van begin tot einde weet te boeien. De relatief onbekende cast zet een buitengewoon goede prestatie neer en ook visueel is de film erg geslaagd. Tel daarbij op dat de release op dvd uitzonderlijk uitgebreid en kwalitatief hoogwaardig is en je komt tot de conclusie dat deze release een 'Must Have' voor iedereen is.

Label: VideoFilmExpress Releasedatum: 28 april 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: