DVD: Hell Ride

In de jaren zestig en zeventig speelde Larry Bishop in diverse cultfilms over motorrijders, zoals Wild in the Streets en Savage Seven. En wat gebeurt er dan in een periode waarin retro helemaal hip is? Hij komt terug met zijn genre! Met de direct-to-dvd film Hell Ride is hij niet alleen weer als acteur op het witte scherm te zien, maar is hij ook op de achtergrond actief als schrijver én regisseur. Samen met Quentin Tarantino hoopt Bishop het biker genre nieuw leven in te blazen, al is het maar de vraag of Tarantino niet vooral voor de verkoopcijfers zijn naam aan de titel heeft verbonden. De film is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Basis voor het verhaal van Hell Ride zijn twee rivaliserende motorbendes: de Victors en de 666'ers. Pistolero behoort samen met the Gent en Eddie Zero tot de Victors (de goodguys in Hell Ride) en Billy Wings and The Deuce van de 666'ers. De vete tussen de twee groepen is al decennia oud en kent als dieptepunt de moord op de vriendin van Pistolero. Het is na dertig jaar tijd voor revanche en er begint een soort oorlog tussen de twee bendes. En wat er dan volgt is maar moeilijk te beschrijven...

Volgens de promotietekst draait het in Hell Ride om de drie B's: Bikes, Babes en Blood. In zoverre hebben de makers zich echt aan hun belofte gehouden. Het is alleen jammer dat er zoveel aandacht is uitgegaan naar het in beeld brengen van de B's, dat ze het verhaal bijna lijken te vergeten. De regisseur heeft vooral veel geweld, groffe dialogen en lange ritten op zinderend heet asfalt in beeld gebracht en dat alleen is ruim onvoldoende om je tevreden te stellen. Dat komt niet alleen door het slechte script, maar ook doordat de film probeert zo wanhopig cool te zijn dat het bijna meelijwekkend is. Tel daarbij op dat het acteerwerk regelmatig tenenkrommend slecht is en de dialogen kant noch wal raken en je bent maar liefst 84 minuten getuige van een jammerlijk mislukt project.

Al eerder werd vermeld dat het best wel eens zou kunnen dat Tarantino zijn naam alleen maar om de verkoopcijfers aan Hell Ride heeft verbonden. Natuurlijk, op papier is Quentin echt de producer, maar zijn invloed is hopelijk echt gering. Steeds vaker komen er titels voorbij waar de naam van Tarantino op de cover staat en dat doet de merknaam niet goed. Hell Ride is namelijk een vreselijk slechte film geworden, die alleen als filmisch behang de moeite waard is. Mooie landschappen, een paar lekkere vrouwen en stoere motoren, dat is alles wat je krijgt. Een slecht verhaal en regelmatig beroerd acteerwerk krijg je er helaas bij. Alhoewel de release ruim is voorzien van extra's, zit je daar bij een dergelijke film gewoon niet op te wachten. Lekker laten liggen deze dvd of zet de televisie anders op mute en kijk naar de bewegende plaatjes.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 21 april 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: