DVD: The Babysitters

Als je ouder wordt, lijkt het wel alsof de normen bij de jeugd steeds meer vervagen. Veelal onzin natuurlijk, want het heeft vooral met je eigen voortschrijdend inzicht te maken, maar op sommige gebieden verandert de wereld wel degelijk. Een voorbeeld hiervan is de mate waarin meisjes zich steeds meer bewust lijken te worden van hun vrouwelijkheid. Voor beginnend filmmaker David Ross was het inspiratie om een film te maken over tienermeisjes die al vroeg beginnen met geld verdienen met hun vrouwelijkheid, véél geld. De film, The Babysitters is sinds kort op dvd verschenen.

Als Shirley (Katherine Waterston) 's avonds een keer gaat oppassen bij een gezinnetje in de buurt, denkt ze makkelijk een paar dollar te kunnen verdienen. Ze is stiekem verliefd op de vader des huizes en na het oppassen slaat de vonk over; het wordt wel heel erg gezellig en ze krijgt er ook nog eens 200 dollar voor betaald. Als zelfbewuste jonge meid beseft ze dat dan wel heel erg makkelijk is verdiend en ze besluit haar belevenissen te delen met haar beste vriendin Melissa. Het komt goed dat ook zij blijkbaar weinig bezwaren tegen bepaalde hand- en spandiensten heeft, want al snel blijken meer huisvaders interesse te hebben in de jonge oppasmeisjes. Als een jonge vrouwelijke pooier koppelt Shirley haar vriendinnen aan de geïnteresseerde huisvaders en neemt een percentage van de winst. Maar zoals alle dubieuze winstgevende plannen is het maar de vraag hoelang Shirley haar inventieve bemiddelingsactiviteiten geheim kan houden.

Alhoewel The Babysitters beslist geen film is over een alledaags thema, weet debuterend regisseur David Ross maar weinig spanning in het verhaal te brengen. Er zit vrijwel geen kritische noot in het geheel; alleen in het verloop van het verhaal zou je een ethisch oordeel kunnen zien, maar de nadruk ligt te veel op de zakelijke en persoonlijke ontwikkeling van de meisjes van lichte zeden. Daarnaast worden de karakters absoluut te weinig uitgediept; centraal staan met name de vriendschappen en het besef van hun vrouwelijkheid. Voor de geïnteresseerde mannen die hopen op een soort softporno is er enkel teleurstelling; de film laat wat dat betreft minder zien dan de cover doet vermoeden. De vlakke uitvoering van het aardige script komt mede door de onervaren cast en en het soms voorspelbare verloop van het verhaal.

Naast de hoofdfilm bevat de dvd geen extra's. Qua release moet je maar net zitten te wachten op een film over een dergelijk onderwerp, maar ook dan is het de vraag of The Babysitters de moeite waard is. Qua setting lijkt de film eerder op een 'waargebeurd verhaal' op RTL4. Best aardig als je een beetje van romannetjes houdt, maar niet veel meer dan een tussendoortje.

Label: Indies Releasedatum: 14 april 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t.