Film: He's Just Not That Into You

Uit de openingsscène wordt meteen duidelijk waar het in He’s Just Not That Into You om draait: een klein meisje is een zandkasteel aan het bouwen, als er een jongetje naar haar toe komt en haar omver duwt. Op de vraag waarom hij dat deed, antwoordt het jongetje: “je stinkt naar hondenpoep!” Het meisje rent huilend naar haar moeder, die haar troost met de woorden: “als jongens zoiets doen, betekent dat dat ze je leuk vinden”.

Ongeveer twintig jaar later is haar relatie met de andere sekse er niet veel beter op geworden. Gigi (Ginnifer Goodwin) gelooft namelijk dat als een man zich als een klootzak gedraagt en niet terug belt na een date, dat hij je leuk vindt. Ze vraagt raad aan haar vriendinnen Beth (Jennifer Aniston) en Janine (Jennifer Connelly), maar zij kunnen haar ook geen advies geven. Beth is namelijk al zeven jaar samen met haar vriend Neil (Ben Affleck) en wil dolgraag trouwen, maar Neil ziet dit niet zo zitten. En Janine is weliswaar getrouwd met Ben (Bradley Cooper), maar deze wordt verliefd op Anna (Scarlett Johansson), wiens vriendin Mary (Drew Barrymore) problemen heeft met mannen en alle verschillende technologieën die er tegenwoordig zijn om iemand af te wijzen. Het is uiteindelijk Alex (Justin Long) die Gigi moet leren hoe het zit: “if he treats you like he doesn’t give a shit, he doesn’t give a shit”.

Verschillende verhalen, verschillende personen, verschillende problemen. He’s Just Not That Into You is gebaseerd op het gelijknamige zelfhulpboek van Greg Behrendt en Liz Tuccillo, welke een enorm succes in Amerika was. De film is opgebouwd volgens hetzelfde principe als het boek: door episodes als ... if he’s not calling you, ... if he’s not sleeping with you, ... if he’s not marrying you en ... if he’s sleeping with someone else. Aan de hand van deze kenmerken wordt het verhaal verteld.
Een film die gaat over de liefde en de misverstanden die daar bij horen, moet natuurlijk onvermijdelijk wat clichés bevatten. He's Just Not That Into You bevat dan ook zeker geen verrassende plotwendingen of onverwachte gebeurtenissen. Wel is de film op sommige momenten erg grappig en geeft hij je het gevoel van plaatsvervangende schaamte, vooral in het geval van Gigi.

Waarschijnlijk komt een deel van het plezier voort uit het feit dat de film gevuld is met bekende acteurs. Er moet haast wel iemand bij zitten die je leuk of goed vind. Hoewel niemand er echt uitspringt qua acteerprestaties (al zijn Justin Long en Scarlett Johansson wel erg goed op hun plaats), is het, zeker bij een film als deze, leuker om naar bekende gezichten te kijken. He's Just Not That Into you is geen uitschieter in zijn genre, maar is gewoon een vermakelijke film met herkenbare situaties.

Label: Paradiso Entertainment Releasedatum: 16 april 2009 Kijkwijzer: Waardering film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.