TV: Samantha Who?

Op 7 april gaat op NET5 de nieuwe 'vrouwenavond' van start. Met een drietal heuse vrouwenseries hoopt de zender ons weer de lente door te slepen. Naast het tweede seizoen van onze eigen Nederlandse serie S1ngle, worden ook twee Amerikaanse hitseries uitgezonden: Being Erica - seizoen 2 (bespreken we hier op FOK! volgende week) en Samantha Who? - seizoen 2. Een heerlijk avondje, mannen de deur uit, thee en bonbons op tafel, vriendinnen om je heen en genieten maar...

Wie ben ik?
De basis van Samantha Who? ligt in het feit dat Samantha (Christina Applegate, Married with Children) door een ongeluk haar geheugen kwijt is. Terug in haar oude leven stappen valt daarom niet mee, want wie was zij? In december 2008 eindigde het eerste seizoen en NET5 zag er brood in om met het tweede seizoen van start te gaan.

Samantha is nog altijd op zoek naar haar échte 'ik'. Bijgestaan door haar vroegere vriend Todd (Barry Watson, 7th Heaven) en haar vriendinnen Dena (Melissa McCarthy, Gilmore Girls) en Andrea (Jennifer Esposito, Spin City) probeert zij er achter te komen wie zij was vóór het ongeluk. In het eerste seizoen is er Sam al veel duidelijk geworden en ze probeert al haar negatieve eigenschappen om te zetten in positieve. Haar geheugenverlies is een kans om een nieuw persoon te worden, een prettiger en socialer persoon. Grote vraag bij de start van dit seizoen zal zijn: komt Samantha er uiteindelijk achter wie ze is of zullen er genoeg vragen overblijven voor een derde seizoen?

Flashbacks
De serie is doorspekt van flashbacks waarin we Samantha zien in haar leven vóór haar ongeluk. We krijgen dan weer even de Christina Applegate te zien als meer dommig blondje, zoals we haar kennen uit een ver verleden. De 'nieuwe' Christina is een vrouw van de wereld, geen dom wicht meer uit de tijd van Married with Children. Bij aanvang van het eerste seizoen was het maar de vraag of je met een flinterdunne verhaallijn als geheugenverlies een hele serie kunt vullen, maar de makers slaagden er wonderwel in het niveau van humor hoog te houden. Het tweede seizoen zal moeten bewijzen of het verlies van je identiteit voldoende invalshoeken biedt om verder te gaan.

De personages in de serie zijn allemaal goed neergezet. Elke persoon heeft zo zijn eigenaardigheden. Zo is er ex-vriend Todd, altijd lief en vriendelijk, kan geen 'nee' zeggen. Zouden ze toch nog bij elkaar komen - de relatie blijft 'warm'. Verder is er de onzekere Dena die het steeds maar weer moet opnemen tegen de egoïstische en arrogante Andrea. Samen wedijveren ze om de vriendschap met Sam, al zal in dit tweede seizoen wel meer duidelijk worden dat ze ook met z'n drieën vriendinnen kunnen zijn.

Samantha Who? is een humoristische, gezellige en vrolijke serie, die zeker een tweede seizoen verdient, en wellicht nog wel een derde ook. Dat zullen we over een aantal weken weten... Ons advies? Nestel je op dinsdagavond lekker op de bank voor deze NET5-vrouwenavond.

Zender: NET5 Te zien vanaf: 7 april 2009 Waardering:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.