DVD: Taken

In Amerika is de film iets meer dan een maand in de bioscoop te zien, maar in Nederland zijn we alweer toe aan de dvd-release. Taken werd geschreven door Luc Besson en Robert Mark Kamen. Besson zal bij velen bekend zijn van films als Nikita en Leon, Kamen is misschien minder bekend. Hij is de man achter The Karate Kid. Dit is niet de eerste keer dat ze samenwerken, zo waren ze al verantwoordelijk voor The Fifth Element, Kiss of the Dragon en The Transporter. Ze hebben hun sporen op het gebied van actie films dus allang verdient. Aan het hoofd van de film staat Pierre Morel. Dit is zijn tweede film, zijn eerste film was Banlieue 13, een vrij onbekende Franstalige film. Al hebben veel mensen zonder het te weten er weleens een stukje van gezien. Enkele jaren geleden toen de parkour hype op zijn hoogst was, was één van de populairste filmpjes een scène uit deze film. Achter de camera is er dus veel ervaring en talent te vinden, maar ook voor de camera treffen we die aan en wel in de vorm van Liam Neeson. Met zijn relatief hoge leeftijd niet de meest voor de hand liggende actiefilmheld, maar Jean Reno had ook niet het uiterlijk van een koelbloedige moordenaar. Weten Besson en Kamen het niveau van hun laatste films te ontstijgen of is het weer een middelmatige film?

Een nachtmerrie?
Bryan Mills (Liam Neeson) heeft een moeizame relatie met zijn dochter Kim (Maggie Grace) en ex-vrouw Lenore (Famke Jansen). Door zijn werk was hij vaak voor langere tijd in het buitenland, maar dat heeft hij nu vaarwel gezegd om toch nog een relatie met zijn dochter op te bouwen. Als ze aan hem toestemming vraagt om naar Parijs te gaan voor de zomer, heeft hij daar zo zijn bedenkingen bij. Hij stemt uiteindelijk toe om de toch al fragiele relatie te redden, maar wel onder strikte voorwaarden. Zo moet ze na aankomst en iedere avond bellen. Eenmaal in Parijs gooien Kim en haar vriendin Amanda (Katie Cassidy) deze regels al snel overboord. Als Kim uiteindelijk toch haar vader aan de lijn heeft, ziet ze hoe Amanda door onbekende mannen gegrepen wordt. Bryan bedenkt zich geen moment en vervalt meteen in zijn oude werk, geheim agent bij de CIA. Als hij één van de ontvoerders aan de lijn krijgt, stelt hij het simpel; of je laat haar vrij en er is geen probleem, of ik word je ergste nachtmerrie.

Een droom?
Taken is een no-nonsense actiefilm. Het plot is flinterdun, maar erg effectief. Ex-geheim agent zet al zijn ervaring in om zijn dochter terug te krijgen en kijkt daarbij niet op een lijk meer of minder. Geen complexe relaties zoals in Leon, of de kracht van een underdog zoals in The Karate Kid, maar een man die zijn doel kost wat kost zal bereiken. Pierre Morel weet hoe hij actie in beeld moet brengen en dat is te zien. De snelle montage, die dankzij de Bourne-Trilogie tegenwoordig zo populair is, laat hij voor wat het is. De vecht- en achtervolgingscènes worden met een lekker tempo in beeld gebracht. Dezelfde vaart wordt in het verhaal gehouden, dat hier en daar een rustig moment kent om de achtergrond van de ontvoering duidelijker te maken. Deze momenten duren nooit lang, want zelfs in een gesprek met een oude vriend schuwt Bryan geweld niet. Hij heeft dan ook maar 96 uur om zijn dochter weer te vinden. Liam Neeson zet een overtuigende rol neer. Zijn talent op het gebied van acteren komt duidelijk naar voren en dat zorgt ervoor dat de film boven zijn genregenoten uitstijgt. De film probeert ook het probleem van vrouwenhandel aan te roeren, maar door de vele actie raakt dit ondergesneeuwd. Een actiefilm is dan ook niet geschikt om dit soort thema’s goed te behandelen. Al zorgde deze film er wel voor dat Famke Janssen in het echte leven ook actie ondernomen heeft tegen corruptie en tegenwoordig ambassadrice is voor de Verenigde Naties.

Extra's
Dat de film eerder op dvd uitkomt in ons land dan in de Verenigde Staten heeft er helaas niet voor gezorgd dat hij ook vol extra’s zit. Op de dvd zijn slechts de trailer en een 'making of' te vinden. De 'making of' bevat de gebruikelijke schouderklopjes van acteurs en regisseur, maar laat ook beelden zien van achter de schermen. Zo zien we hoe Liam Neeson zelf stunts uitvoert en daar moet toch wel respect voor opgebracht worden. Het is duidelijk dat iedereen met veel passie en plezier aan de film heeft meegewerkt en ook hier weer aandacht voor vrouwenhandel. Taken had alleen wat meer verdiend. Een audiocommentaar bijvoorbeeld was erg leuk geweest, maar ook meer informatie over de gehanteerde vechtstijl had wat toe kunnen voegen.

Goed of niet?
Taken is een actiefilm zoals ze niet vaak gemaakt worden. Achtervolgingen afgewisseld met goed gechoreografeerde vechtscènes en grove martelpartijen. Het flinterdunne plot staat de film nergens in de weg, maar zorgt er eerder voor dat deze goed op gang blijft. Met 89 minuten is deze adrenaline rit dan ook zo voorbij en dat is jammer, want het spel van Liam Neeson, de montage en de cinematografie zorgen ervoor dat je meer wilt. Taken is dan ook een echte aanrader, die de liefhebber van de betere actiefilm niet mag missen.

Label: Warner Brothers Releasedatum: maart 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: