Concert: Maria Mena in Tivoli

Maandag jongstleden stond de Noorse Maria Mena op de Utrechtse planken van Tivoli voor haar voorlopig laatste show in Nederland. Nu klinkt dat een stuk definitiever dan dat het in werkelijkheid is, aangezien ze over een paar maanden alweer op Pinkpop staat. Ze last nu een tijdelijke break in, voordat het festivalseizoen gaat beginnen. In Tivoli was er niet heel veel van te merken dat ze toe was aan een pauze. Eén opmerking over het feit dat de hele band familie, vrienden en geliefden wel erg begon te missen maakte ze. Maar voor meer dan anderhalf uur was ze erg enthousiast en redelijk praatgraag, zoals we wel van haar gewend zijn.

Ook het publiek had er zin in, en al meer dan een uur voor het concert begon stond er een lange rij tot buiten op de Oude Gracht. Het was niet voor niets volledig uitverkocht. Rond 21.00 uur betrad de band en Maria, met een lieflijke glimlach, het podium. Met haar zuivere engelenstem zette ze de titeltrack van haar laatste album 'Cause and Effect' in. Niet het enige nummer over haar annorexia verleden, want later in de set komt ook het persoonlijke 'Eye Sore' nog voorbij.

Dat het leven niet altijd over rozengeur en maneschijn gaat bewijzen nog een aantal nummers die verhalen over de problemen binnen de liefde. Haar "relationshit", haar emo-jongen uit Duitsland ('Sorry') en 'Where Were You' hebben allen een melancholiek tintje. Desondanks blijft Maria Mena bovenal opgewekt en vrolijk op het podium. In 'Boytoy Baby' zie je haar zichtbaar genieten en met venijnige ogen schreeuwt ze, tussen het heupenwiegen door, haar teksten door de microfoon. Tijdens de Kiss-cover 'I Was Made For Loving You' speelt ze flirterig met haar bandleden en het publiek. De tweede helft van de set werd het geheel sowieso wat interactiever en werd het publiek nog wat losser. Voor een voorlopig laatste keer in Nederland laat ze een prima indruk achter in Utrecht. En niet alleen zij, want tijdens het laatste lied 'Our Battles', gooit de gitarist zich op zijn knieën en soleert er in authentieke rockhouding lustig op los. Kortom, een solide show voor publiek en artiest.

Foto's door Joost Melis