CD: Aretha Franklin - Sunday Morning Classics

The Queen of Soul, zo wordt Aretha Franklin vaak genoemd; een titel die ze terecht verdient. Al jaren weet ze de mensen met haar prachtstem te vermaken. Onlangs nog op 20 januari, toen zij tijdens de inauguratie van President Obama 'Tis of Thee' zong. Wanneer je voor zo'n event wordt gevraagd, dan ben je wel een gevierd artiest. Maar dat allemaal daargelaten, het is vooral haar lange lijst met songs die indruk wekt en die Sony bewoog om een cd-box met drie cd's uit te brengen, onder de naam Sunday Morning Classics. Een set die er mag wezen, dat mag nu al wel gesteld worden.

Topper na topper
Bij een artiest die al zo lang meedraait als Aretha is het haast ondoenlijk om elk nummer te bespreken, zeker wanneer het gaat om een verzameling classics. Het heeft ook weinig zin dat te doen, want iedereen heeft zo zijn eigen favoriete nummer, met daaraan zijn eigen herinneringen. Het zijn vooral de wat bekende titels die meteen in de tracklist opvallen, zoals 'Walk On By', 'What A Diff'Rence A Day Made', 'Unforgettable', 'Mockingbird' en 'Try A Little Tenderness'. Grote afwezige is dan ook meteen een feit,'Respect' vinden we niet terug op deze cd's. Jammer, want het is toch wel één van haar grootste hits en nog altijd erg 'into' het thema als we de huidige samenleving onder de loep nemen. Een andere nummer-1 hit die tevens ontbreekt, is 'I Knew You Were Waiting'. Maar goed, de meesten zullen beide nummers vast wel ergens op een andere cd hebben staan, dus echt zonder hoef je niet. Nu heb je wel meteen het nadeel van sets als deze; veel van de nummers zijn al eerder uitgebracht en zullen dus al wel in het bezit zijn van de liefhebber/muziekverzamelaar. Waarom dan deze box? Gewoon, om het allemaal weer even bij elkaar te hebben, zoals dat eigenlijk altijd geldt voor verzamelcd's. Het nut ervan moet puur gezocht worden in de verzameling van tracks, en niet in het vernieuwende element.

Aretha in haar beginjaren - een Diva in spé

Compleet
Hoe compleet kun je een set krijgen? Deze 48 tracks geven een behoorlijk compleet overzicht van wat Aretha Franklin door de jaren heen uit heeft gebracht. Er blijven altijd meer tracks dan er in zo'n box uitkomen, maar dat is ook het leuke van verzamelen; er moet iets te wensen over blijven. Sunday Morning Classics is zeer zeker de moeite van het aanschaffen waard. Je krijgt voor een heel acceptabel bedrag van iets meer dan 15 euro een complete cd-box met drie cd's. 48 nummers lekkere soulmuziek, die zeker bij de wat oudere luisteraar herinneringen op zal roepen aan de jaren.

Tracklist
CD 1
1. Blue Holiday