Film: Gran Torino

Met dank aan Rens Bluemink (BoxJellyFish) voor de submit!

Clint Eastwood is misschien wel de drukste opa in de wereld. Naast het regisseren van Changeling komt de 78-jarige Amerikaan nu uit met Gran Torino. In deze film speelt hij zelf de hoofdrol en neemt hij bovendien de regie en productie voor zijn rekening. Voor de rol van de oude gefrustreerde opa Walt Kowalski was er ook geen betere cast geweest. Walt leeft nog altijd in de Amerikaanse Droom, maar de mensen om hem heen niet meer. In zijn wijk wonen veel allochtonen en zijn er veel gangbendes ontstaan die elkaar het leven zuur maken. Walt moet dan ook niets van zijn nieuwe buren hebben, totdat de gangsters op zijn landgoed komen en Walt klaarstaat met een dubbelloops jachtgeweer.

Walt moet ook al niets hebben van zijn eigen familie. Wanneer zijn zoon hem komt opzoeken met een verjaardagstaart en een boekje over verpleegtehuizen worden ze al snel weer buiten gezet. Iedereen heeft de hoop al opgegeven in de man en het wachten is eigenlijk op zijn dood, die waarschijnlijk niet lang op zich laat wachten omdat Walt vaak bloed ophoest. De plaatselijke priester, gespeeld door Christopher Carley, heeft de moed nog niet opgegeven. Ook van hem moet Walt helemaal niets hebben, maar de priester had beloofd aan Walt zijn overleden vrouw om een oogje in het zeil te houden.

Maar tot overmaat van ramp wordt Walt als held gezien wanneer hij de gangsters weglokt bij de buren. Mensen uit de buurt komen naar Walt toe en leggen allemaal cadeautjes en lekker eten bij hem op de stoep. Deze belanden rechtstreeks in de prullenbak van de norse oude man. De buurvrouw Sue nodigt Walt uit voor een groot feest en aangezien het bier op is en Walt niets beters te doen heeft gaat hij in op de uitnodiging. Hij wordt vreemd aangekeken, maar met respect. Hij wordt helemaal in de watten gelegd en moet al het eten uitproberen. Het bevalt Walt erg goed en hij gooit voortaan alleen de cadeautjes nog maar weg.

Een tijdje terug had de verlegen buurjongen Tao een poging gedaan om de auto, een Gran Torino, van Walt te kapen. De buurjongen moest dit doen van de gang waar hij eigenlijk helemaal niet bij wil horen. Walt geeft hem de klus om het huis aan de overkant op te knappen en er ontstaan boeiende gesprekken. Tao kan niet aan een baan komen en Walt helpt hem daarin, met bouwmaterialen en het lesgeven in hoe je een echte man kunt worden. De jongen leert snel, maar hij blijft gepest worden door de gangsters. Uiteindelijk gebeurt er iets ernstigs met de familie van de jongen en wordt er gezocht naar een passend antwoord.

Clint Eastwood zet een prima prestatie neer als de oude gefrustreerde opa. De film doet een hele hoop dingen goed, het enige wat eigenlijk ontbreekt is tempo. Het gaat allemaal vrij langzaam en het is onduidelijk waar de film precies heen wil, maar het einde is fantastisch, zo niet legendarisch. En eigenlijk zijn alle scènes wel belangrijk voor het verhaal en de karakterontwikkelingen. Walt komt erachter dat hij meer overeenkomsten kent met zijn buren dan met zijn eigen familie.

Gran Torino is een bijzonder origineel verhaal met zoals eerder gezegd een nog beter einde. Voor de mensen die denken dat dit de laatste film wordt van Eastwood: Nee hoor, zijn volgende film (The Human Factor) staat alweer in de planning. Gran Torino is geen grote Hollywood blockbuster en scoorde helemaal niets bij de Oscars dit jaar. Dit terwijl de films uit het filmhuis het vooral erg goed deden. Het is een beetje onterecht, want Gran Torino is een erg goede film. Als Clint Eastwood zulke films blijft maken, mag hij zijn pensioen nog wel wat langer uitstellen.

Doe mee aan de Gran Torino prijsvraag en win kaarten voor deze film!

Label: Warner Brothers Releasedatum: 12 maart 2009

Kijkwijzer: Waardering film: