CD: Prodigy - Invaders Must Die

Na hun laatste verzamelalbum in 2005 ‘Their Law: The Singles’ bleef het erg stil rondom The Prodigy. Met hun vijfde album Invaders Must Die zijn ze weer helemaal terug in de scene. Helemaal weggeweest zijn ze nooit. Het concert in De Melkweg op 4 maart 2009 was binnen no-time uitverkocht. Qua populariteit hebben ze niets te klagen.

The Prodigy staat in de muziekwereld bekend als de act met de donkere, extreme videoclips. De heren hebben met hun vijf albums ook al meerdere kanten van zichzelf laten zien. Zo was hun eerste album, “The Prodigy Experience”, eigenlijk alleen maar een cd vol met singles waarvan ‘Out of Space’ hun doorbraak betekende voor Nederland. Het tweede album, “Music for the Jilted Generation”, stond vol met harde en snelle dancetracks. Er stonden echter ook enkele experimentele atmosferische tracks op. In 1996 kwamen deze mannen met “The Fat of the Land”. Dit album is bij iedereen bekend door knallers als: ‘Mindfields’ en ‘Smack My Bitch Up’. Wie kan nou die single vergeten, er was namelijk een enorme rel over vanwege het extreme geweld in de videoclip. Zelfs MTV weigerde de clip te draaien.

Na de tour in 1998 besloten de mannen een tijdje uit elkaar te gaan en zich te richten op hun soloactiviteiten. Na een uitstap van drie jaar kwamen ze toch in 2001 weer bij elkaar met een vierde album: “Always Outnumbered Never Outgunned”. Na een verzamelaar in 2005 werd het nu toch echt tijd voor nieuw werk. “Invaders Must Die” kwam 23 februari van dit jaar uit. Eens kijken of de heren hun power niet verloren zijn.

‘Omen’ is de eerste single die uit is gebracht vanaf dit nieuwe album. Een prima track die precies past bij The Prodigy. Niet een met super snelle beats, die je ook had kunnen verwachten, maar door de samples die erin zitten absoluut een Prodigy plaat. De verwachting voor de rest van het album was dus ook hoog. De cd begint met ‘Invaders must die’, een intro waarin ook wordt gezegd “We are The Prodigy”. Fijn dat ze het even melden, want je zou haast denken dat ze het verkeerde schijfje in het hoesje hebben gedaan. Het klinkt totaal niet als de vertouwde Prodigy-sound. Deze track had beter gepast op een album van bijvoorbeeld Pendulum. ‘Thunder’ vind ik zelf niet veel beter dan de track daarvoor. Het nummer begint heel vlak en rustig maar krijgt pas door de samples halverwege het nummer een beetje de oude sound van de heren. Gelukkig zitten er nog wel een flink aantal tracks tussen met een typische Prodigy-sound, ‘Take Me to the Hospital’, ’Piranha’ en ‘Stand Up’ zijn gewoon nummers die je met je volume van je stereo wijd open moet luisteren. De verrassing vind ik persoonlijk zelf ‘Warrior’s Dance’. Deze track heeft heerlijke vocals en een briljante bass. Mijn persoonlijke favoriet van dit album.

Er zijn meerdere versies van deze cd te koop. Zo heb je de normale versie met de onderstaande tracklist, maar je hebt ook een speciale uitgave met daarbij nog een extra disk met de videoclips van “Invaders Must Die’ en “Omen”. ‘World’s on Fire’ en “Warrior’s Dance’ staan op deze tweede schijf er als de live uitvoering nog extra bij. Ben je nou echt super fan van The Prodigy en vind je mijn conclusie van hier boven helemaal niet waar, dan kan je altijd nog de Boxset (speciale uitgave) kopen. Dan krijg je naast deze nieuwe cd nog vier extra disks vol bonus materiaal.

Zijn het gewoon invloeden van buitenaf of worden de heren gewoon ouder en wordt het allemaal wat rustiger? Een ding is absoluut zeker, je moet dit album een kans geven en het meerdere keren beluisteren. Er zitten nummers bij die je in eerste instantie absoluut niet goed zal vinden als Prodigy-fan, maar hoe meer je ze beluistert hoe meer je toch van de oude vertrouwde sound terug kan vinden. Er waren hoge verwachtingen voor dit album die in mijn ogen niet helemaal waar gemaakt zijn. De mannen schieten veel in de herhaling en er zitten niet echt hoogstandjes bij. Zonde om te zien dat ze proberen nog steeds ruig te zijn, terwijl ze het niet echt meer waar kunnen maken. Volgende album nieuwe kans?

Tracklist:
1. Invaders Must Die (4:55)
2. Omen (3:36)