DVD: All the Boys Love Mandy Lane

Jaap Jongbloed heeft er een speciaal programma over en iedereen die wel eens op een middelbare school heeft gezeten weet het: er is altijd 'het mooiste meisje van de klas'. Soms is het een vreselijke sloerie, een andere keer is het een klassieke schoonheid die niet te grijpen is. Het is een mooi thema om een film over te maken, al verwacht je niet snel dat het dan gaat om een echte horror. Toch wist regisseur Jonathan Levine het onderwerp te gebruiken voor een echte tienerslasher. De film was in 2008 in de bioscoop te zien en was een bescheiden succesje. Sinds kort is de film verkrijgbaar op dvd

Links de saaie cover van de dvd, rechts de mooie filmposter

In All the Boys Love Mandy Lane is Mandy Lane een bijzonder sexy meisje, dat niet er niet alleen au naturel al geweldig uitziet, maar ook nog eens lijkt te beschikken over klasse. In tegenstelling tot alle andere knappe meisjes laat zij zich niet zomaar dronken voeren en zoent ze al helemaal niet met jan en alleman. Sterker nog, alhoewel de jonge deerne al rond de achttien is, heeft ze nog nooit iets met een jongen gehad. Voor de populaire jongens van de school is zo'n moeilijk te krijgen dame natuurlijk een echte uitdaging; je moet immers van goeden huize komen om Mandy Lane te versieren. Als een groepje scholieren een paar dagen op de ranch van de ouders van één van hen doorbrengt, hebben alle jongens één doel: Mandy Lane verleiden. Het blijkt echter dat Mandy daar zelf helemaal geen zin in heeft en ze weerstaat de avances van de jongens met gemak. Als het weekendje echter vordert en de drank rijkelijk vloeit, lijken sommige meisjes en jongens mysterieus te verdwijnen. Terwijl de groep eerst denkt dat de stelletjes er tussenuit zijn geknepen om ergens doktertje te spelen, blijkt later dat een maniak de tieners op gruwelijke wijze om het leven brengt. Het verklaart gelijk de punchline van de film: "Everyone is dying to be with her... Someone is killing for it."

Zonder al teveel te willen verklappen over het einde van de film, kun je met recht zeggen dat All the Boys Love Mandy Lane een opvallende verschijning is binnen het tienerslasher genre. Dat komt niet door de manier waarop de diverse tieners hun einde vinden of door de originele setting (in tegendeel), maar vooral door het overheersende thema van de ongrijpbare -bijna mythische- schoonheid die Mandy Lane uitstraalt. De ontknoping van de film maakt het dan ook dat de kijkers voor een verrassing komen te staan, al geeft de film al vrij vroeg weg wie er achter de gruweldaden zit. Voor hoofdrolspeelster Amer Heard lijkt deze hoofdrol het begin te kunnen zijn van een verdere succesvolle carrière binnen Hollywood, want ze steekt met hoofd en schouders uit boven de rest van de cast. Jammer is het echter, dat ondanks het originele verhaal en de leuke hoofdrolspeelster, de film zelf op sommige punten toch teleurstelt. All the Boys Love Mandy Lane komt maar langzaam op gang en vervalt helaas met regelmaat in de overbekende horrorclichés.

Ook de release op dvd is vrij teleurstellend. In de winkel lijkt de release er eentje om in te lijsten, vooral door de mooie kartonnen sleeve met reliëfprint, maar de inhoud valt helaas tegen. Naast de film bevat de schijf namelijk alleen maar een aantal trailers van andere titels van Dutch Filmworks (DFW).

Als je van tienerslashers houdt, dan is All the Boys Love Mandy Lane zeker een film om eens te bekijken. Het verhaal en een deel van de cast zijn echt de moeite waard, maar je moet wel even door enkele clichés en trage scènes heenbijten.

Label: DFW Releasedatum: 27 januari 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t.