Film: Frost/Nixon

Met dank aan Rens Bluemink voor de submit!

Frost tegen Nixon. Geen bokswedstrijd of een voetbalwedstrijd. Het is eigenlijk gewoon een interview, maar toch heeft het alle kenmerken van een wedstrijd. Strijd, intimidatie, een winnaar en een verliezer. Een oneerlijke strijd over politiek tussen een oud-president en een presentator van een talkshow. Een film van Ron Howard die al meerdere malen verdiend genomineerd is voor Golden Globes.

Eerder werd er al een toneelstuk gemaakt over dit waargebeurde verhaal met precies dezelfde acteurs. Nixon wordt gespeeld door Frank Langella en Frost door Michael Sheen. De film wordt op een speciale documentaire-achtige wijze gefilmd. Tijdens het bekijken van de televisieopnames van het aftreden van Nixon zijn de overige acteurs al in beeld alsof het bonusmateriaal is voor de dvd. Ze geven hun mening waardoor het verhaal iets duidelijker wordt. Al snel wordt overgesprongen naar Frost die in Australië opnames maakt voor een televisieprogramma. Hij toont interesse in het aftreden van Nixon en probeert een interview te krijgen.

Nixon kreeg, nadat hij was afgetreden als president van de Verenigde Staten, amnestie voor de daden tijdens zijn regeringsperiode. Zeker na het Watergateschandaal roept dat natuurlijk vragen op. Dat er iets niet klopte was voor de wereld wel duidelijk, maar dat Nixon vrijuit zou was een vlek op het regeringssysteem. Het interview zou slechts voor 25 procent bestaan uit het Watergate-schandaal, maar ook over de oorlog in Vietnam en Cambodja, waarvan Nixon had beloofd deze te zullen stoppen maar het niet deed. Aan Frost de taak om de oud-president terecht te stellen in een vierdelig interview.

Het kost Frost veel pijn en moeite om het interview voor elkaar te krijgen. Eerst moet hij geld verzamelen om het interview te houden met Nixon, want er zijn ook andere en vooral betere journalisten op het interview uit. Daarna moet het interview ook nog verkocht worden, maar de televisiemaatschappijen tonen weinig vertrouwen in Frost. Aan de andere kant van het kamp zien we hoe Nixon tegen het interview aankijkt, vooral de onervaren Frost bevalt hem wel en de som van 600.000 dollar kan de president wel gebruiken. Frost krijgt het geld bij elkaar, maar zonder een goed interview kan hij niets verkopen.

Het interview komt er uiteindelijk maar Nixon laat zich van geen kant kennen en maakt Frost volledig af door lange antwoorden te geven en door te blijven praten als Frost ertussen probeert te komen. Het voelt aan als een vriendelijke bokswedstrijd met twee kampen, waarbij de carrière van beiden op het spel staat en waar er slechts één kan winnen. Beide acteurs zetten hun prestatie weergaloos neer en zorgen zo voor veel spanning. Vooral de intimidatie tussendoor is erg mooi om te zien, zo kraakt Nixon de vrouwelijke Italiaanse schoenen van Frost af, die dat niet eens door heeft en denkt dat hij een compliment krijgt. Het verschil in karakters is daardoor mooi zichtbaar. De film blijft zich ook focussen op de gesprekken en daardoor komen de andere acteurs weinig aan bod. En dat zijn niet de minste, met Kevin Bacon als adviseur van Nixon en Oliver Platt en Sam Rockwell als aanhang van Frost. Het is een gewaagde gok van Ron Howard die goed uitpakt, want de gesprekken blijven het meest boeiende aan de film.

Frost/Nixon werkt erg goed als film. Waarschijnlijk omdat beide acteurs elkaar door en door kennen, maar ook de ouderwetse setting en locatie zijn erg passend. Met vijf Golden Globes-nominaties is de kans groot dat de film ook gaat uitpakken tijdens de Oscars. En door de originele aanpak is dat ook helemaal terecht. Mensen die het onderwerp niet interessant vinden, kunnen er echter beter ver omheen lopen want het is een echte praatfilm. Minpunten? Uiteraard. Wat voor het Amerikaanse publiek allemaal een simpele geschiedenisles is, kan echter voor de rest van de wereld moeilijk te volgen zijn en er wordt helaas weinig uitgelegd. Verder zijn de motieven van Frost niet altijd even duidelijk om de zaak koste wat kost door te zetten. Maar dit zijn geen minpunten die irritant worden. Het maakt van Frost/Nixon uiteindelijk een erg boeiende geschiedenisles.

Label: Warner Bros. Releasedatum: 22 januari 2009
Kijkwijzer: Waardering film: