DVD: Superhero Movie

Als serieuze filmmaker kun je er de donder op zeggen dat je je werk binnen de kortste keren terug ziet in één of andere parodie. Met name de laatste jaren is het een trend allerlei films te parodiëren in op zich zelf staande komische films. En dat is niet onverdienstelijk, want deze films doen het behoorlijk goed. Dat begon al in de jaren zeventig, toen de film Airplane een groot succes werd, door de draak te steken met de rampenfilm Airport. Later, in de jaren tachtig, was het de beurt aan onder meer Hot Shots!, waarin onder andere Top Gun belachelijk werd gemaakt. In 2000 en daarna veroverde de parodiereeks Scary Movie de bioscoop- en dvdmarkt en ook in het nieuwe decennium wordt er weer vrolijk op los geparodieerd. Ditmaal is het de beurt aan de superhelden in Superhero Movie, waarin de hoofdrolspeler van Airplane, Leslie Nielsen, zelfs een aardige (bij)rol speelt.

Rick Riker is vrij suffe jongen die op school eigenlijk maar weinig vrienden heeft en sinds het overlijden van zijn ouders bij zijn oom en tante woont. Tijdens een bijzonder schoolreisje naar een centrum voor genetische manipulatie, wordt hij gebeten door een superlibelle. De beet zorgt ervoor dat het lichaam van Rick ernstig verandert en hem tranformeert in een jongen met superkrachten. Rick weet nog niet zo goed wat hij moet met zijn pas verkregen krachten, maar zijn oom (Leslie Nielsen) helpt hem om zijn krachten onder controle te krijgen en er gebruik van te maken. En dat komt goed uit, want de baas van het centrum voor genetische manipulatie heeft kwade plannen met de wereld. Door een bijzonder experiment heeft hij namelijk ook superkrachten gekregen en door het leven uit een paar duizend mensen te zuigen kan hij onsterfelijk worden. Hij moet alleen nog een geschikte plaats en tijd vinden om zich 'op te laden'. Terwijl Rick zichzelf net een mooi pak heeft aangemeten en als heldennaam DragonFly aanneemt, dreigt een groot deel van de stad uitgemoord te worden. Kan DragonFly het tij keren?

Bij de liefhebbers van de ietwat flauwe parodieën gaat het hart altijd iets sneller kloppen als de naam van Leslie Nielsen op een cover prijkt. Met zijn droge gezichtsuitdrukkingen, flauwe humor en verongelijkte manier van handelen is hij de perfecte acteur voor dit soort komedies. Jammer genoeg valt zijn rol in de film behoorlijk tegen, meer dan tien minuten is hij zeker niet te zien. Dan heb je nog de immer verleidelijke verschijning van Pamela Anderson, die ook op de cover prijkt. In een sexy superheldenkostuum speelt ze een (niet altijd) onzichtbare vrouw, maar helaas heeft ook zij maar een bescheiden rol. Wellicht is ze wel de volledige 79 minuten in beeld, maar aangezien ze de onzichtbare vrouw speelt is dat moeilijk vast te stellen.

Het zijn overigens verder maar details, want de rest van de cast doet het namelijk prima. Het verhaal over de bad guy is vrij aardig uitgewerkt en ook de onzekere superpuber is leuk vormgegeven. Met name het verlangen naar zijn knappe blonde buurmeisje, de superheldenconventie waar hij verzeilt raakt en de bijzondere ervaring met de dieren in het centrum voor genetische manipulatie maken de film behoorlijk komisch. Ook de leuke imitatie van Tom Cruise is de moeite zeker waard.

Superhero Movie zal nergens de boeken ingaan als een briljante film, noch zal deze ooit een soort cultstatus bereiken. Gelukkig is dat ook helemaal niet het doel van de makers; die hebben gewoon een melige en bij vlagen grappige film gemaak,t waarin de recente stroom van superheldenfilms op de hak wordt genomen. Met succes, want het resultaat mag er zijn. Jammer genoeg zijn er geen extra's als bloopers en dergelijke op de disc terug te vinden. Superhero Movie is voor de liefhebbers zeker de moeite waard om te huren voor een avondje popcornvermaak en is al voor zo'n 13 euro te koop.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 13 januari 2009 Kijkwijzer: Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t.