DVD: Day of the Dead en Diary of the Dead

George A. Romero is toch wel de Founding Father van het zombiegenre. Zijn eerste volledige speelfilm Night of the Living Dead uit 1968 was een ware revolutie in het horrorgenre. Romero ontdeed de horror van de clichés en verhuisde het decor van een 19e eeuws spookhuis naar het moderne Amerika. Het succes was zo groot, dat Romero in de jaren erna nog twee soortgelijke films maakte. Zijn werk is een ware inspiratie geweest voor een heel nieuwe generatie. Toch maakte de inmiddels traditioneel geworden zombiefilm pas een revival door toen in 2000 de film 28 Days Later uitkwam. De film was een groot succes, mede doordat regisseur Danny Boyle de insteek van Romero moderniseerde. In plaats van domme en trage wandelende doden werden de zombies snelle, beweeglijke en soms zelfs denkende wezens. Sindsdien verschijnen er elk jaar weer een paar nieuwe zombiefilms. Dit jaar is het de beurt aan in ieder geval weer twee nieuwe films binnen het genre: Day of the Dead en Diary of the Dead, waarbij de laatste zelfs een nieuwe originele Romero is!

Day of the Dead

Een heel dorpje ontsteekt in woede als het leger besluit een grote oefening te houden. Alle wegen worden afgesloten en het leger brengt het dorp in een quarantaine. Niemand weet precies wat de oefening inhoud, maar het wordt al snel onrustig in het dorp. Als twee agenten een oproep krijgen betreffende een gewelddadig incident, worden ze onaangenaam verrast. Waar ze twee lijken zouden verwachten, blijken er opeens drie te zijn. Groter wordt hun verbazing wanneer de lijken tot leven komen en de agenten te lijf gaan. Het is een voorbode voor een plaatselijke nachtmerrie, want de doden komen uit het niets tot leven.
Eén van de soldaten is afkomstig uit het dorp en besluit poolshoogte te nemen bij haar ouderlijk huis. Daar treft ze haar broertje aan die bij hun zieke moeder thuis zit. Ze besluiten hun moeder naar het lokale ziekenhuis te brengen, waar zowat het hele dorp blijkt te zitten. Veel van hen zijn besmet met een virus dat hen tot levende doden maakt. De soldate, haar broertje en een paar lokale vrienden proberen een veilig heenkomen te vinden en ze belanden in de oude Nikefabriek aan de rand van het dorp. Daar vinden ze een verklaring voor de plotselinge gebeurtenissen, maar ze komen alleen maar dieper in de problemen.

Day of the Dead is eigenlijk in geen enkel opzicht origineel te noemen: een groepje tieners, een gemuteerd virus en een hoop onoriginele manieren om zombies om het leven te brengen. Alleen de oorsprong van alle ellende -en de voorkennis daarvan- zijn interessant te noemen. Qua cast, een groepje tieners, is Day of the Dead al even zo weinig interessant te noemen als het verhaal en de uitwerking ervan. Desalniettemin is de film op popcornniveau vrij onderhoudend en zijn de snelle zombies een garantie voor een paar schrikmomenten.

De release bestaat uit een bijzondere pop-up verpakking, waarbij je een soort begraafplaats te zien krijgt, met daarin twee dvd's. Op de eerste dvd vind je de film zelf, met een aantal liner notes. De tweede schijf bevat de volledige film Night of the Living Dead van Romero. Een bijzondere combinatie!

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: januari 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's:

Diary of the Dead

Een groepje studenten is, onder begeleiding van hun professor, druk bezig met het maken van een low budget horrorfilm in de bossen. Tijdens de opnames krijgen ze echter berichten binnen dat het hommeles is in de stad. Ze keren terug naar de campus, maar ontdekken dat de dorms verlaten zijn. Via de media en het internet krijgen ze wisselende berichten door over chaos, plunderingen en iets met doden die niet dood lijken te zijn. Ze nemen het zekere voor het onzekere en besluiten gezamenlijk te vluchten naar het ouderlijk huis van één van hen. Onderweg leren ze echter de kille waarheid kennen. Ze worden achtervolgd door de levende doden, die -gelukkig voor de groep studenten- traditioneel traag zijn, en zo nu en dan legt er iemand het loodje. Hun wereld verandert in een hel als geen plek veilig blijkt te zijn en ze continu op de vlucht moeten blijven.

Behalve een moderne zombiefilm, boordevol clichés, is Diary of the Dead een aanklacht tegen de moderne mediamaatschappij, waarin nieuws gemaakt wordt en leugens niet worden geschuwd. Een wereld waarin iedereen met camera's, weblogs en een scherpe tong verslag doet van alles wat er in de wereld gebeurt. Voor Jay, een van de studenten, geldt dat zeker. Hij vindt dat zijn belevenissen pas waarde hebben als ze gedeeld worden. Vandaar ook dat hun reis en ervaringen door hem en zijn vriendinnetje worden vastgelegd op film. Diary of the Dead wordt aan ons dan ook gepresenteerd alsof het de film is alsof het door de studenten is opgenomen. Het is wel zowat het enige originele element uit de film, want zelfs het semi-open einde is weinig vernieuwend. Wat dat betreft past het prima bij de cast, want ook daar zijn weinig verrassingen. De meegelifte schietgrage professor is een bekakte cynische Engelsman, er is een Texaans blondje, een populaire jongen, een nerd en het rationele stelletje. Gelukkig kent de nieuwe Romero ook een aantal bijzonder geestige dan wel opvallende fragmenten. Zo bestrijdt het groepje een aantal zombies met een dove Amish die, na het wegblazen van een groep zombies, vrolijk op een bordje schrijft: "Hello, I'm Samuel!". Ook een scène waarin een clown een kinderfeestje verstoort door aan de vader des huizes te knagen is bijzonder origineel.

Naast de film bevat de release een tweede dvd voor de extra's. Hierbij is vooral aandacht voor de personages en de cast. Zo zie je een aantal videodagboeken van de karakters uit de film en vertellen de acteurs over hun ervaringen bij het maken van de film. Daarnaast bevat de disk een kort interview met Romero en een special over de make-up.

Label: Paradiso H.E. Releasedatum: januari 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: