Film: Body of Lies

Met dank aan Rens Bluemink voor de submit!

Steeds meer en meer films gaan tegenwoordig over terrorisme. Body of Lies is daar geen uitzondering op en het is niet vreemd, want het houdt de wereld stevig vast. In deze film gaan Leonardo DiCaprio en Russell Crowe op zoek naar de daders van de aanslagen in Manchester en onze eigen Noordermarkt in Amsterdam.

Roger Ferris (DiCaprio) is een CIA-agent in Jordanië en zoekt informatie over de daders van bovengenoemde aanslagen. Ferris komt er al snel achter dat het meesterbrein Al-Saleem achter de aanslagen zit en probeert het netwerk van terroristen te infiltreren. Hij krijgt daarbij hulp van Ed Hoffman (Crowe), die alles regelt vanuit Washington D.C. over de telefoon terwijl hij bezig is met dagelijkse klusjes voor de familie. Ferris komt in contact met de het hoofd van de Jordaanse veiligheidsdienst, Hani Salaam (Mark Strong, Rock 'n' Rolla) en leert het een en ander. Maar hij weet niet tot in hoeverre hij Hani kan vertrouwen met zijn leven. Ferris kan niemand vertrouwen en moet zelf ook iedereen misleiden voordat hij de ster wordt in een nieuwe onthoofdingfilm op YouTube.

Ferris spreekt Arabisch en heeft een band gecreëerd met het Midden-Oosten en raakt zo persoonlijk betrokken bij de oorlog. Hoffman heeft dat totaal niet en ziet het Midden-Oosten als niets meer dan een hoop zand en kan geen reden vinden om er een leven op te bouwen. Hier komen ook de politieke standpunten vandaan bij de personages. Vooral Russell Crowe vertolkt zijn rol erg goed, hoe simpel die ook moge zijn. Door alle telefoongesprekken heeft hij geen tijd om een dagje uit met de familie tot een leuke bezigheid te maken, wat goed terug te zien is in de passiviteit van zijn kinderen. De echte betrokkenheid met de landen in het Midden-Oosten van Leonardo DiCaprio komt veel minder goed naar voren en verliest alle geloofwaardigheid als hij valt voor een vrouw uit Jordanië. Iets wat weinig met de film te maken heeft en veel te lang duurt. Iemand die nog steeds met een honkbalpetje en zonnebril door de straten van Iman loopt kent weinig betrokkenheid en komt alleen maar over als een gefrustreerd ventje.

De rol van Mark Strong is erg sterk inclusief een fout accent. Samen met Ferris gaat Hani op zoek naar een manier om te infiltreren in het terroristennetwerk. Het gaat gepaard met hoogte- en dieptepunten en vooral Ferris heeft er onder te lijden. Zo wordt hij gebeten door zieke, besmettelijke honden en heeft hij tijd nodig om alle stukjes van een granaatexplosie uit zijn lichaam te peuteren. De terroristen komen heel erg over als stereotypes, maar dat viel natuurlijk te verwachten.

De manier van regisseren door Ridley Scott (Gladiator, Black Hawk Down) is wel erg goed gedaan. Zo zien we veel scènes door de ogen van de Amerikanen via een satelliet. Ook de straten van Jordanië en het dagelijks leven worden mooi in beeld gebracht. Maar over het algemeen is de film net iets te langdradig en zitten er te weinig geniale momenten in de film. En met name de rol van DiCaprio is erg vervelend omdat hij de hele tijd zo gefrustreerd is. Het maakt van Body of Lies een middelmatige film, terwijl er hogere ogen hadden moeten worden gegooid.

Label: Warner Bros Releasedatum: 20 november 2008
Kijkwijzer: Waardering film: