CD: Don Diablo - Life is a festival

Ik zou willen dat ik in een band zou spelen. We zouden muziek schrijven, bier drinken, on-tour gaan en de goede en slechte momenten met elkaar delen. Maar ik zit niet in een band. Nou ja, behalve dan een band die in mijn hoofd zit. Een band bestaande uit mijn beste "imaginary friends", mijn duistere demonen en een heleboel random geluiden. Misschien moet je het niet een band noemen, maar een festival!

Live is a festival is het nieuwe album van Don Diablo. Dit album werd tijdens de ADE (Amsterdam Dance Event) in club Jimmy Woo met een album-launch-party de wereld in geholpen. Daarvoor hadden ze flink uitgepakt want tijdens deze launch kwamen de Audio Bullys ook nog even langs om een set te draaien. De echte fans van Don Diablo konden de week voor de launch party de cd al met korting bij de Freerecordshop en Bol.com kopen. Hij werd echter wel pas uitgeleverd ná de launch party in Jimmy Woo.

Op het album kom je veel bekende nummers tegen die hij zelf vaak gebruikt in zijn dj-sets onstage. Gelukkig vind je naast deze klappers zoals 'Who’s Your Daddy' en 'I Need To Know' genoeg nieuw materiaal. Zo is de gelijknamige nieuwe single 'Live Is A Festival' gemaakt voor de film Radeloos, een verfilming van een boek van schrijfster Carry Slee. Op deze manier hoopt Don een breder publiek te trekken met zijn muziek. Van de clubs naar de bioscopen.

Verwacht bij Life Is A Festival geen mixalbum, het is zeker niet zoals de Sellout sessions cd’s. Dit album bevat losse tracks van Don zelf, er hangt dan ook wel een duidelijke Diablo-sound aan. Het nadeel van losse tracks is wel dat je van het ene tempo in het andere valt. Zo kun je net lekker in de beat zitten van 'Respect Doensn’t Pay The Bills', om vervolgens compleet in kakken met de intro van 'Never Back Down'.

Persoonlijk geef ik meer om de mixalbums die Diablo maakt. Bij een dj wil ik graag muziek horen die als geheel klinkt; of dat nou op cd is of live. Een overloop waarin je weg kan dromen en dan terug komen met een keiharde beat. Begrijp mij niet verkeerd, het is geen slechte cd. Hij staat leuk in de kast bij de overige drie cd’s van hem, en ik zal hem er zeker weer eens bij pakken als ik een bepaald nummer van hem wil horen. Maar om zo aan te zetten in de auto of tijdens het werk vind ik hem niet echt geschikt.

Label: Sony BMG Datum: Oktober 2008 Waardering: