DVD: Dexter

Normaal zijn seriemoordenaars nou niet bepaald de meest sympathieke mensen ter wereld. Logisch, want het is niet echt aardig en opbouwend om mensen van kant te maken. Toch is Dexter een televisieserie over de meest charmante, aardige en sympathieke seriemoordenaar ter wereld: Dexter Morgan. Dexter is ontsproten aan de fantasie van Jeff Lindsay, auteur van de roman Darkly Dreaming Dexter. De roman werd vertaald naar een tv-script door James Manos J., bekend van The Sopranos. In de Verenigde Staten hebben ze inmiddels het derde seizoen van Dexter uitgezonden en in Nederland was het eerste seizoen afgelopen jaar te zien bij het beperkt te ontvangen SciFi Channel. Gelukkig kan iedereen de serie nu alsnog zien, aangezien het eerste seizoen op dvd is verschenen.

Dexter Morgan is bloedexpert bij de forensische afdeling van de politie van Miami. Als expert komt hij vaak in aanraking met allerhande criminelen en ziet hij dat het justitiële systeem niet altijd perfect werkt. Al vanaf zijn jeugd is hij gefascineerd door bloed en het ombrengen van dieren en mensen. Het blijkt dat de behoefte tot doden al sinds het derde levensjaar bij Dexter bestaat. Gelukkig wist zijn adoptievader, politieagent Harry, de behoefte bij Dexter te kanaliseren en uitsluitend te laten gebruiken voor een goed doel. Hij kan zijn fascinatie daardoor niet alleen kwijt in zijn werk, maar ook in zijn hobby. Dexter gaat er namelijk 's nachts op uit om de criminelen te straffen die hun straf anders zouden ontlopen. Het is een behoefte die direct terugleidt naar een mysterieuze gebeurtenis tijdens zijn jonge jeugd. Tijdens de serie probeert Dexter er achter te komen wat er toen gebeurd is en hoe hij een normaal leven kan leiden. Want normaal is Dexter zeker niet. Gelukkig bewijst hij met zijn daden de samenleving een goede dienst, maar ondertussen zwerft er nog een tweede seriemoordenaar rond in Miami met minder goede bedoelingen. Als de zoektocht naar deze seriemoordenaar wel erg veel invloed blijkt te hebben op het leven van Dexter en zijn zus Debra, die inspecteur is bij hetzelfde politiedistrict, wordt het al snel spannend.

Dexter is amper te vergelijken met andere series. Tuurlijk, in zekere mate kent de serie het traditionele 'Whodunnit', maar onze goodguy is in essentie eigenlijk geen haar beter dan de badguy. Toch palmt de charmante Dexter de kijkers bijna direct in, waardoor je als kijker eigenlijk een tikje in verwarring wordt gebracht. De bijzonder goed uitgewerkte complexe verhaallijn zorgt ervoor dat je continu wordt meegezogen in het avontuur van Dexter. Ook de andere karakters zijn zeer de moeite waard. De wat ordinaire goedbedoelende zus van Dexter, de collega's en het vriendinnetje hebben allemaal een aardige rol, waarbij er gedurende de serie steeds meer ruimte is voor de karakters om zich te ontwikkelen. Daarnaast leren we Dexter (en dan met name zijn tienerjeugd) beter kennen door allerhande flashbacks die verband houden met de band met zijn pleegvader Harry en de manier waarop Dexter geworden is zoals hij is.

De twaalf afleveringen van het eerste seizoen zijn samengebracht op vier dvd's, in een mooie digipack. Jammer genoeg bevat de box vrijwel geen extra's. Wel kun je bij alle afleveringen een commentaartrack mee laten lopen, waarbij de regisseur en de scriptschrijver hun mening geven over de serie. De adviesprijs van de box is bijna 40 euro, wat erg veel geld is voor 'slechts' 12 afleveringen. Toch is de serie het geld waard, al zou je eventueel ook kunnen wachten tot hij weer op tv komt. Naar verluidt heeft een publieke omroep de serie aangekocht om in 2009 uit te zenden.

Label: Paramount Releasedatum: 27 november 2008 Kijkwijzer:
Waardering serie: - Waardering extra's: