Boek: R.Davidson/S.Vine - Het geweldige boek voor meisjes

De titel van het boek laat de suggestie achter dat het een boek voor kinderen -meisjes in het bijzonder- is. Toch is niets minder waar. Het geweldige boek voor meisjes is ook voor vrouwen die nog even meisje willen zijn. De doelgroep is dan ook heel breed te noemen. Met een lekker retro kaftje staart het boek je aan, klaar om gelezen te worden. De uitstraling van het boek is niet hip, vet of dik (zoals kinderen tegenwoordig bepaalde zaken betitelen), het oogt juist ouderwets. Het straalt uit dat er naast internet, sms, chat en alle andere moderne zaken, ook nog tijd en ruimte is om even terug in de tijd te gaan. Terug naar de kern van het 'meisjes-zijn'. Want zeg nu zelf, hoe hip ze tegenwoordig ook zijn -de meisjes en vrouwen-, ze smachten allemaal wel eens naar lekker tuttig op de bank zitten of heerlijk oubollig een appeltaart bakken. Dit boek is daar een uitstekend hulpmiddel voor.

Voor moeder en dochter
De inhoud van Het geweldige boek voor meisjes is vast ook op internet te vinden. Als je gaat googlen op woorden als 'epileren', 'appeltaart', 'naaien' en 'liedjes voor touwtjespringen' zul je ongetwijfeld heel wat hits krijgen. Waarom dan dit boek? Gewoon, omdat het nog altijd leuk is een boek fysiek in handen te hebben en er lekker mee op de bank te kunnen kruipen. Dit boek leert je alles wat vroeger nogal eens van oma op moeder op dochter overging. Tegenwoordig is daar steeds minder tijd voor (beter gezegd: we nemen er steeds minder tijd voor), alles moet vlug en moeders en dochters brengen niet veel tijd meer met elkaar door.

De insteek van het boek is heel simpel: vrouwen willen allemaal nog even meisje zijn en meisjes blijven gewoon meisjes die graag meisjesdingen doen. Urenlang tutten voor de spiegel, die warme appeltaart bakken op zaterdagmiddag samen met je moeder (omdat oma zondag op bezoek komt en die zo van appeltaart houdt), knutselen en meer van dit soort dingen; je kunt ervoor terecht in dit boek. Lekker retro, bewust niet hip en cool. Het boek heeft nog het meeste weg van de receptenboeken die bij je oma op de plank in de keuken staan. Het is geen must, maar een aanrader is het zeker wel. Jammer dat de prijs wat aan de hoge kant is, met ¤ 22,50 kan dat een drempel zijn.

Schrijfstersduo
Het boek is geschreven door Rosemary Davidson en Sarah Vine. Rosemary is, naast moeder van een zoon en een dochter, vertaalster en ze redigeert kinderboeken. Sarah is journaliste voor The Times en ook moeder van twee kinderen. De bundeling van hun krachten heeft dit hele leuke, nee geweldige, boek voor meisjes opgeleverd. Ideetje voor de komende feestdagen? Je dochter zal er blij mee zijn, en moeder stiekem ook hoor.

Uitgever: Unieboek BV ISBN: 9789047506553 Pagina's: 304