Film: Eagle Eye

"Disobey, and you die". Dit krijgt Jerry Shaw (Shia LaBeouf, Disturbia) te horen als hij in zijn appartement staat die ineens overladen is met wapens. Jerry's telefoon gaat en hij krijgt van een vrouwenstem te horen dat de FBI over dertig seconden in zijn appartement zal staan. Jerry moet vluchten, anders zullen ze hem verdenken van terrorisme. Als hij ongehoorzaam is, zal hij sterven. Wie is deze stem en hoe weet ze precies waar Jerry is en wat hij doet? Dat zijn de vragen die de kijker zichzelf stelt bij het zien van Eagle Eye.

Jerry Shaw is maar een nietsnut. Hij werkt bij een kopieershop, is blut en heeft verder geen doel in zijn leven. Op een dag vertelt zijn moeder hem dat zijn tweelingbroer is overleden. Hoe dit precies gebeurd is, is niet bekend. Als Jerry op de dag van de begrafenis op zijn bankrekening kijkt, staat er ineens 750.000 dollar op. Als hij bij zijn appartement aankomt, staat dit vol met wapens en krijgt hij een mysterieus telefoontje.

Omdat Jerry echter niet op tijd weet te ontsnappen, wordt hij opgepakt. Hij probeert agent Thomas Morgan (Billy Bob Thornton, Monster's Ball) ervan te overtuigen dat hij echt niet weet wat er aan de hand is, maar deze gelooft hem niet. Gelukkig geeft de mysterieuze stem Jerry nog een kans om te ontsnappen. Jerry wordt in contact gebracht met Rachel (Michelle Monaghan, Gone Baby Gone), een alleenstaande moeder. Ook zij krijgt telefoontjes van dezelfde vrouw en moet gehoorzamen, anders zal haar zoontje sterven. Door middel van moderne technologie worden de twee bij elke stap die ze doen gecontroleerd. Met de FBI op hun hielen en de vrouwenstem die vertelt wat ze moeten doen, proberen Jerry en Rachel erachter te komen wat er nu precies aan de hand is.

Het 'alziende oog' ziet alles wat Rachel en Jerry doen en zorgt ervoor dat ze elke opdracht die ze krijgen ook kunnen uitvoeren. Dat wil zeggen: stoplichten die op groen springen, hinderende auto's die opgetild worden, een metro die plotseling stopt en achteruit terugrijdt. Het lijkt erop dat mensenhanden dit niet voor elkaar kunnen krijgen, wat dan ook zo blijkt te zijn. Dit feit maakt Eagle Eye een film die ons op de gevaren van technologie wijst.

Eagle Eye is echter niet de eerste film die met dit gegeven speelt en is dan ook zeker geen originele film. Tijdens het kijken van de film zul je ongetwijfeld moeten denken aan films als Enemy of the State of Hitchcocks The Man Who Knew Too Much. Gelukkig is originaliteit niet de enige voorwaarde voor een goede film. Goede actiescènes, sterke acteerprestaties en mooie beelden kunnen een niet-originele film alsnog een goede film maken.

Aan actiescènes geen gebrek in Eagle Eye. De scènes volgen elkaar op en door de handheld camera lijkt het alsof je er zelf middenin zit. Vooral de (redelijk lange) achtervolgingsscène met Jerry en Rachel en de scène in de tunnnel zijn spectaculair. Hoewel regisseur D.J. Caruso (Disturbia) de handheld camera en het dicht op de huid zitten van de personages lijkt te hebben afgekeken van Paul Greengrass (The Bourne Supremacy & Ultimatum), werkt het (ook) in deze film goed. We volgen de personages nauwkeurig en kunnen de gezichtsuitdrukkingen goed zien.

Aangezien Steven Spielberg de executive producer is, is het niet verwonderlijk dat zijn 'ontdekking' Shia LaBeouf de hoofdrol voor zijn rekening neemt. Hij doet dit erg goed en lijkt precies de goeie uitstraling voor de rol te hebben. Ook Billy Bob Thornton zet, hoewel hij geen hele grote rol heeft, agent Morgan erg goed neer. Vooral zijn scène in de verhoorkamer is sterk.
Al met al is Eagle Eye een vermakelijke, al dan niet bepaald originele thriller geworden. Een aantal aardige plotwendingen zorgen ervoor dat het verhaal niet al te voorspelbaar wordt en de film kent een aangename cast. Niet teveel nadenken bij de technologische snufjes die soms wel erg ongeloofwaardig zijn en je kunt je prima vermaken met Eagle Eye.

Label: Universal Pictures Releasedatum: 9 oktober 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: