DVD: 10,000 BC

Mensen die wel van een lekker potje spektakel houden, zitten bij Roland Emmerich aan het juiste adres. Films als Independence Day, Godzilla and The Day After Tomorrow staan dan misschien niet bekend om hun diepgang, maar met deze blockbusters achter zijn naam staat Emmerich wel garant voor een ontspannend avondje spektakel. Zijn laatste grote project draaide begin van dit jaar wereldwijd in de bioscopen. 10,000 BC is nu op dvd verschenen. Voor diegene met een fatsoenlijke thuisbioscoop valt er nog wel wat te genieten, maar zonder de overweldigingskracht van een beetje bioscoop worden de tekortkomingen van deze film wel pijnlijk duidelijk.

Zoals de titel al doet vermoeden speelt de film zich zo’n 10.000 jaar voor de geboorte van Christus af. De stammen die de aarde bevolken zijn net uit hun grot geklommen en komen al jagend en verzamelend wel een beetje de dag door. Zo ook D’leh, een jonge mammoetjager van de stam der Yaghal. In zijn jeugd verliet zijn vader hem nadat de dorpsshamaan, Oude Moeder, een voorspelling had gedaan aangaande het niet zo rooskleurige lot van de stam. De blauwogige Evolet, een meisje wat destijds werd opgenomen in de stam, zou de sleutel tot het overleven zijn. Ondertussen zijn D’leh en Evolet groot geworden. D’leh is vastbesloten de nieuwe leider van zijn stam te worden, zodat hij tenminste met de schone jonkvrouw in het huwelijksbootje kan stappen. Voordat dit kan gebeuren worden de Yaghal echter overvallen door een wilde horde boze mannen, die niet alleen Evolet maar ook een groot gedeelte van de jagers ontvoeren en meenemen. D’leh laat het er niet bij zitten en zet samen met de dorpsoudste Tic-Tic en de verstekeling Kulah de achtervolging in om zijn geliefde en de rest van de Yaghal te redden.

Ingewikkeld is het dus allemaal niet. Man verliefd op meisje, meisje ontvoerd, man achter meisje aan en zint op wraak. Enige nuances worden in deze opbouw nauwelijks aangebracht wat er voor zorgt dat de film de nodige spanning mist. Al dat spektakel is leuk en aardig, maar op zo’n klein scherm zijn de mammoeten, de sabeltandtijger en een aantal uit de kluiten gewassen struisvogels een stuk minder indrukwekkend. Deze beestenboel kan de nogal suffe voorspelbaarheid van het verhaal nauwelijks helpen. Nadenken bij deze film moet je dan vooral ook al helemaal niet doen, dit heeft slechts irritaties tot gevolg. Zo is het bijvoorbeeld vreemd dat de Yaghal, die ergens uit Mongolie lijken te komen, het goed kunnen vinden met de Massai uit de binnenlanden van Afrika en er vervolgens samen op uit trekken. Historisch gezien klopt er sowieso geen zak van het verhaal, maar, zoals Emmerich al zei, hij "wilde ook geen documentaire maken". Allemaal leuk en aardig, maar een beetje respect voor de wereldgeschiedenis en menselijke logica was misschien op zijn plaats geweest.

Goed, die mammoeten zien er best tof uit, dat moet gezegd worden. Zelfs nadat er bezuinigd werd op de hoeveelheid vacht aangezien dat de rendertijd van de beesten wat halveerde. De actiescènes en de mooie landschappen mogen er zijn, al is het te zien dat de Yaghal, met modieuze dreads, zich niet helemaal thuis voelen voor de blauwe schermen. Hoe dit allemaal tot stand is gekomen valt te zien op twee making-off's die zich ook op de dvd bevinden. De één biedt een kijkje achter de schermen van de computerprogrammeurs, hoe de mammoeten tot leven zijn gekomen en de piramides zijn gebouwd. De andere docu gaat over hoe de geschiedenis van invloed is geweest op het verhaal. Het niveau van een verkooppraatje wordt echter niet ontstegen want het antwoord waarom er zo onzorgvuldig met de realiteit is omgesprongen -makkelijk vermaak! bezoekers! geld!- wordt subtiel ontweken.

De extra's die zich op de dvd bevinden zijn eerder voedsel voor de liefhebber dan redenen om deze dvd aan te schaffen. Emmerich kon met 10,000 BC de verwachtingen die destijds door de trailer zo hoog gespannen waren niet waarmaken. En als het in de bioscoop al niet veel soeps was, is het onwaarschijnlijk dat de sabeltandtijger deze film op de beeldbuis zou kunnen redden.

Label: Warner Home Video Releasedatum: Augustus 2008
Kijkwijzer:

Waardering film: Waardering extra's: