DVD: Bruce Lee - The Ultimate collection (35th ed.)

Bruce Lee werd op 27 november 1940 geboren in San Francisco, maar groeide op in Hong Kong. Op dertien jarige leeftijd nam Bruce een belangrijke keuze die zijn leven voor altijd zou beïnvloeden: hij nam les in Kung Fu. Doordat zijn ouders beide acteur waren, kreeg hij op jonge leeftijd ook al de nodige kleine filmrolletjes. In 1966 speelde Bruce Lee de rol van Kato, het hulpje van de superheld The Green Hornet in de gelijknamige serie. Omdat niet The Green Hornet het populairste karakter uit de serie werd, besloot men om er mee te stoppen. Nog een tegenvaller voor Bruce was het feit dat men David Carradine de hoofdrol gaf in de televisieserie Kung Fu. Naar verluidt was het basisidee van de serie van Bruce Lee maar durfde men het niet aan om een aziaat de hoofdrol te geven. Hij vertrok naar Hong Kong om daar films te gaan maken, hopende om hiermee een doorbraak te realiseren in Amerika. Echter, op 20 juli 1973 stierf Bruce Lee op mysterieuze wijze. Nu, 35 jaar later, is de box Bruce Lee, the Ultimate Collection (35th Anniversary Edition) uitgebracht.

De box telt maar liefts tien dvds, hierdoor is de prijs film per natuurlijk belachelijk laag, maar wat zit er nu eigenlijk allemaal in. Om te beginnen is daar The Big Boss uit 1971. De film is (naar keuze) Nederlands ondertiteld en in het Cantonees gesproken. De kwaliteit is zoals je kunt verwachten van zo’n oude film, de spraak loopt niet helemaal synchroon en tijdens de vele actiescènes wordt je af en toe gek van het geluid van houtblokjes die tegen elkaar aangeslagen worden. Met Fist of Fury is het niet veel anders gesteld. Wederom kun je de leeftijd van de film goed terugzien en horen. Als derde in de box treffen we Way of the Dragon aan, een Chinese film die zich afspeelt in Italie. Bruce Lee probeert in deze film een restaurant te redden, maar dan niet op de manier zoals Gordon Ramsay dat doet. De slechteriken moeten zelfs Chuck Norris inhuren maar tevergeefs, zelfs de beruchte roundhouse-kick van Chuck is geen partij voor Bruce.

Chuck Norris heeft veel geleerd van Bruce Lee

Enter the Dragon is de eerste film die echt in het Engels is opgenomen, maar je kunt ook kiezen om deze in het Frans of Italiaans af te luisteren. Dit is de laatste film van Bruce Lee, maar het zou de eerste worden voor een grote Amerikaanse filmmaatschappij. De productie van deze film was namelijk een samenwerking tussen Golden Harvest en Warner Bros. Drie weken voordat deze film uitkwam in de bioscoop stierf Bruce Lee op mysterieuze wijze. Met de dood van Bruce Lee hielden de films met hem in de hoofdrol echter niet op. Goodbye Bruce Lee was de eerste film in die reeks. Een jonge acteur die niet alleen excelleert in Kung Fu maar ook nog eens lijkt op Bruce Lee, wordt gevraagd om mee te werken aan de laatste film. Naast het zwakke plot lijdt deze film ook nog eens erg aan de nasynchronisatie.

Een fragment uit Enter the Dragon

Het zesde schijfje in de box is The Man, The Legend. In deze documentaire krijg je een zeer compleet beeld over het leven van Bruce Lee en de legende die hij geworden is. De vier eerder besproken films waren niet het enige acteerwerk van deze acteur. Met behulp van veel filmmateriaal krijg je een goed beeld van al zijn prestaties door de jaren heen. Op schijf zeven vinden we eindelijk weer een 'echte' film. Game of Death werd in 1978 uitgebracht en bevatte maar liefst vijftien minuten van het materiaal dat Bruce Lee had gefilmd voordat hij begon aan Enter the Dragon. Met lookalikes en materiaal uit de andere films van Bruce Lee probeerde Robert Clouse er nog een respectabele film van te maken. Saillant detail, als men in de film de dood van Billy Lo (de rol van Bruce) fingeert, worden de echte beelden van Bruce's begrafenis getoond. Ondanks het feit dat deze film een redelijk succes was, vonden de meeste fans het een aanfluiting. Van het originele script dat Bruce Lee voor ogen had gehad was namelijk niet veel meer over. Op de zevende schijf vinden we de semi-documentaire Fist of Fear. Er wordt een tournament gehouden om de nieuwe Bruce Lee te vinden. Tussen de bedrijven door wordt de doopceel van Bruce nog even gelicht en worden er ook nog wat interviews afgenomen. Helaas is het resultaat erg rommelig.

Bruce Lee in een beroemde en imposante pose

De op een na laatste schijf bevat de film Game of Death 2. De film stamt uit 1982 en brengt ons wederom via een omweg terug naar Bruce Lee. Bobby Lo gaat op zoek naar de moordenaars van zijn broer Billy Lo en wederom is er een Tower of Death. Als laatste dvd vinden we The Legend Continues, wederom een documentaire. Degelijke interviews en veel archiefmateriaal tonen aan dat er toch nog goede documentaires gemaakt kunnen worden.

In het geheel genomen is de box zeker een aanrader, ook al zitten er een paar kleine missers in. Er zit meer dan genoeg materiaal in waarmee je heel wat meer te weten kunt komen over Bruce Lee. Daarnaast staat de box ook zeer netjes in de kast tussen de andere dvds. Voor de liefhebber is het dus absoluut geen miskoop. En als je altijd al graag wat meer wilde weten over Bruce Lee en zijn films, dan moet je deze box maar snel in huis halen.

Label: Ducth Film Works Releasedatum: 29 juli 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: